dc.contributor.advisor | Rantala, Anja | |
dc.contributor.author | Suominen, Marjaana | |
dc.date.accessioned | 2015-10-01T12:17:52Z | |
dc.date.available | 2015-10-01T12:17:52Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1496781 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47240 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä erityisopettaja ja koulukuraattori tekevät yläkoulussa kouluhyvinvoinnin tukemiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 sekä 2013 voimaan astunut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki korostavat koulun henkilökunnan yhteistyötä hyvinvoivan koulun tukipilarina. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin, miten erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö edistää kouluhyvinvointia tällä hetkellä ja mitkä seikat tukevat yhteistyön toteuttamista.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea saman kaupungin yläkouluissa työskentelevää erityisopettaja-koulukuraattori -työparia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Työparit tekivät yhteistyötä koko ikäluokan, yksittäisten luokkien ja yksittäisten oppilaiden kouluhyvinvoinnin edistämiseksi. Yhteistyö oli tarveperustaista ja sillä pyrittiin joko ehkäisemään ongelmien syntymistä tai ratkaisemaan jo syntyneitä ongelmia. Yhteistyöstä oli hyötyä sekä työparille itselleen että oppilaille ja muille opettajille. Toimiva yhteistyö mahdollisti myös tehokkaan resurssien käytön.
Erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö lähentää pedagogista ja oppilashuollollista tukea toisiinsa. Yhteistyömuodoilla voidaan tukea tärkeitä koulu- hyvinvoinnin osa-alueita. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kouluhyvinvointi | |
dc.subject.other | erityisopettaja | |
dc.subject.other | koulukuraattori | |
dc.subject.other | monialainen yhteistyö | |
dc.subject.other | yläkoulu | |
dc.title | Erityisopettaja ja koulukuraattori yhdessä kouluhyvinvointia tukemassa yläkoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201510013295 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2015-10-01T12:17:53Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | koulukuraattorit | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |