Erityisopettaja ja koulukuraattori yhdessä kouluhyvinvointia tukemassa yläkoulussa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista yhteistyötä erityisopettaja ja koulukuraattori tekevät yläkoulussa kouluhyvinvoinnin tukemiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 sekä 2013 voimaan astunut oppilas- ja opiskelijahuoltolaki korostavat koulun henkilökunnan yhteistyötä hyvinvoivan koulun tukipilarina. Tutkimuksella pyrittiin tuomaan esiin, miten erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö edistää kouluhyvinvointia tällä hetkellä ja mitkä seikat tukevat yhteistyön toteuttamista.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kolmea saman kaupungin yläkouluissa työskentelevää erityisopettaja-koulukuraattori -työparia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Työparit tekivät yhteistyötä koko ikäluokan, yksittäisten luokkien ja yksittäisten oppilaiden kouluhyvinvoinnin edistämiseksi. Yhteistyö oli tarveperustaista ja sillä pyrittiin joko ehkäisemään ongelmien syntymistä tai ratkaisemaan jo syntyneitä ongelmia. Yhteistyöstä oli hyötyä sekä työparille itselleen että oppilaille ja muille opettajille. Toimiva yhteistyö mahdollisti myös tehokkaan resurssien käytön.
Erityisopettajan ja koulukuraattorin yhteistyö lähentää pedagogista ja oppilashuollollista tukea toisiinsa. Yhteistyömuodoilla voidaan tukea tärkeitä koulu- hyvinvoinnin osa-alueita.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvatusta vai sosiaalityötä? : erityisopettajien näkemys koulukuraattorin roolista koulussa
Rytioja, Marleene (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi peruskoulussa toimivat erityisopettajat ajattelevat koulukuraattorin roolin koulussa. Koulukuraattorin roolia tarkasteltiin kolmen kontekstin kannalta. Nämä olivat ... -
"Yhdessä on enemmän" : laaja-alaisen erityisopettajan kokemukset yhteisopetuksen onnistuneisuudesta
Lähde, Mari (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin laaja-alaisen erityisopettajan yhteisopetuksen onnistuneisuuden kokemuksia. Onnistuneisuuden kokemuksia jakamalla voidaan lisätä kiinnostusta ja innostusta yhteisopetusta ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
"Tää ei oo kenenkään yksittäinen homma, tää on meidän yhteinen juttu" : yhteisön kulttuurin merkitys työskentelyssä ja työssäjaksamisessa alakoulun erityisopettajan kokemana
Lähdesmäki, Juho (2014)Lähdesmäki, Juho. Tää ei oo kenenkään yksittäinen homma, tää on meidän yhteinen juttu Yhteisön kulttuurin merkitys työskentelyssä ja työssäjaksamisessa alakoulun erityisopettajan kokemana.
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.