Lapset ja aikuiset yhdessä ideaalikoulua luomassa : tutkimus oppilaiden toiveiden ja opetussuunnitelman perusteluonnoksen yhteisistä teemoista

Abstract
Vuonna 2016 voimaan astuvien perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistamisen yhtenä keskeisenä päämääränä oli oppilaiden osallistaminen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena olikin tuoda esille oppilaiden toiveita koulua kohtaan, peilaten niitä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnokseen. Lopulliseksi tutkimustehtäväksi muodostui ideaalikoulun hahmotteleminen oppilaiden toiveiden ja perusteluonnoksen yhteisten piirteiden pohjalta. Tutkimuksen oppilasaineisto on osa erään koulun opetussuunnitelmatyötä varten kerättyä aineistoa, josta puolet annettiin minulle tutkimuskäyttöön. Tutkimuskohteena olivat erään keskisuomalaisen alakoulun oppilaat, ja graduaineistoni osalta tutkimukseen osallistui yhteensä noin 190 oppilasta, iältään 7–13-vuotiaita. Aineisto kerättiin ensimmäisen luokan oppilailta strukturoidun haastattelun avulla. Toisen, kolmannen, viidennen ja kuudennen luokan oppilaat puolestaan saivat vastata informoituihin kyselyihin. Oppilasaineisto analysoitiin temaattisella analyysilla, jonka jälkeen löydettyjä teemoja verrattiin perusteluonnokseen. Löydettyjen yhteisten piirteiden pohjalta muodostettiin ideaalikoulu, jonka kontekstiksi valittiin oppimisen löytöretki. Ideaalikoulun pääteemat olivat seuraavat: oppilaat löytöretken keskiössä; yhteisö ja ympäristö löytöretkeilijää innostamassa ja tukemassa; löytöretkeilijöiden hyvinvoinnista huolehtiminen. Tutkimukseni vahvisti käsitystä siitä, että oppilaiden ja aikuisten ajatuksista on löydettävissä yhteistä tarttumapintaa, jonka pohjalta yhteisten toiveiden ja tavoitteiden mukaista koulua voidaan rakentaa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201504211636Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share