Fyysistä aktiivisuutta lisäävän teemaviikon järjestäminen kouluissa : opettajien kokemuksia Jyväskylän Täydellinen kouluviikko -hankkeesta keväällä 2014
Tekijät
Päivämäärä
2015Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen tähdänneen Täydellinen kouluviikko -hankkeen järjestelyistä. Teemaviikko toteutettiin jyväskyläläisissä peruskouluissa (n=32) keväällä 2014, ja sen tavoitteena oli sisällyttää 60 minuuttia päivittäistä fyysistä aktiivisuutta jokaisen oppilaan koulupäiviin. Tutkimusaineisto kerättiin viikon vastuuopettajille suunnatulla kirjallisella kyselyllä (n=27). Kiinnostuksen kohteena olivat järjestelyvastuun jakautuminen, viikon toteutusta auttaneet tai vaikeuttaneet tekijät, viikon toteutustavat ja -sisällöt, fyysisen aktiivisuuden tavoitteen toteutuminen ja teemaviikosta mahdollisesti pysyviksi jäävät käytännöt.
Tutkimustulosten mukaan teemaviikon järjestelyihin olivat osallistuneet paljon paitsi päävastuussa olleet hyvinvoinnin kehittäjäopettajat, myös muut opettajat ja oppilaat. Viikon onnistumista helpottaneina tekijöinä pidettiin ennen kaikkea positiivista asennetta ja liikkumiselle myönteistä ilmapiiriä koulussa sekä onnistunutta yhteistyötä ja vastuunjakoa. Haasteista merkittävimmiksi nousivat kiire ja aikatauluongelmat. Viikon toteutustavat vaihtelivat kouluittain, ja sen aikana toteutettuja fyysistä aktiivisuutta lisääviä toimintoja oli yhteensä yli sata. Fyysisen aktiivisuuden päivittäistavoitteen koettiin toteutuneen kaikkien tai lähes kaikkien oppilaiden osalta 74 prosentissa kouluista. Kaikki vastanneet opettajat uskoivat teemaviikosta jäävän kouluunsa pysyviä käytäntöjä, joista yleisimpinä mainittiin välituntiliikuntaan ja liikunnallisiin taukoihin liittyvät toiminnot.
Koska useat kouluyhteisön jäsenet olivat osallistuneet järjestelyihin suurella panostuksella, voidaan nähdä, että teemaviikko oli koettu ennen kaikkea koko koulun yhteiseksi projektiksi. Tätä huomiota tukee, että ajanpuutteen aiheuttamien haasteiden vuoksi juuri onnistunutta vastuunjakoa ja hyvää yhteistyötä pidettiin positiivisen asenteen ohella yhtenä merkittävimmistä järjestelyjä helpottaneista tekijöistä. Tämä onkin aiheellista huomioida vastaavia hankkeita ja toimintoja järjestettäessä. Teemaviikon tavoitteena olleen, päivittäisen 60 minuutin fyysisen aktiivisuuden nähtiin toteutuneen valtaosassa kouluista, minkä takia koulun roolia ja mahdollisuuksia lasten ja nuorten päivittäisen liikunnantarpeen täyttämisessä voidaan pitää merkittävinä.
...
The aim of this study was to investigate teachers´ experiences about Täydellinen kouluviikko which was a theme week that concentrated on increasing physical activity during the school days. The theme week was organized in the comprehensive schools of Jyväskylä (n=32) during the Spring semester 2014, and its main aim was that all the pupils spend at least 60 minutes of their school days being physically active. The experiences of the teachers were collected using a questionnaire (n=27). The main areas of interest included finding out which members of the schools were responsible for the week, searching for the factors that either helped or hindered organizing the week, examining what kind of activities the week included, how well the aim of daily physical activity was reached and whether the teachers thought there were customs established during the week that would be continued in their schools in the future.
It was found that the teachers leading the week made the arrangements together with the other teachers and pupils. Survey results showed that the main factors that facilitated organizing the week were a positive attitude towards sports in the school, and the cooperation of the teachers and pupils while making the arrangements. The main obstacle to organizing the week was that the teachers were busy with their regular duties and it was challenging for them to find time to plan the week. Each school made unique arrangements for their week, and, all together, there were more than a hundred different activities organized in the participating schools throughout the week. 74 % of the teachers believed that all, or almost all, of the pupils met the target of 60 minutes of physical activity each day. All the survey respondents mentioned some customs that they think will be adopted by their school as a result of the project. Most typically, these involved activities carried out in the breaks between, and during, lessons.
It was found that both the teachers and pupils felt that the project was collaborative, as all of them had played a big role in making the arrangements for the week. The teachers were busy and, maybe because of this, it was cooperation and a positive attitude that turned out to be the most helpful aspects of planning. It will be important to pay attention to this when planning projects like this in the future. Most survey respondents believed that the majority of the pupils reached the target of 60 minutes of physical activity in their school. This being so, a conclusion can be drawn that the role played by, and possibilities within schools can be significant in fulfilling the daily requirements for physical activity for the young and children.
...
Muu nimeke
Opettajien kokemuksia Jyväskylän Täydellinen kouluviikko -hankkeesta keväällä 2014Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia fyysistä aktiivisuutta edistävistä ja estävistä tekijöistä vapaa-ajalla
Hartio, Sonja; Laaksonen, Outi (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 7–10-vuotiaiden lasten kokemuksia vapaa-ajan fyysiseen aktiivisuteen vaikuttavista tekijöistä. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät lasten näkökulmasta estävät ja edistävät ... -
Lasten sepelvaltimotautien riskitekijät (Laseri) tutkimuksen kyselylomakkeen fyysistä aktiivisuutta koskevien kysymysten luotettavuustutkimus
Laine, Janne; Penttinen, Jarkko (2013)Laine, J. & Penttinen, J. 2013. Lasten sepelvaltimotautien riskitekijät (LASERI) tutki-muksen kyselylomakkeen fyysistä aktiivisuutta koskevien kysymysten luotettavuustut-kimus. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. ... -
Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
Koskinen, Ville (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset ja niiden osa-alueet olivat yhteydessä seitsemännen luokan fyysiseen aktiivisuuteen sekä kehon painoindeksiin. Samalla ... -
Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa : liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla
Haataja, Jaakko; Sarajärvi, Jani (2013)Haataja, J. & Sarajärvi, J. 2013. Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa – Liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 60s. ... -
Opettajien kokemuksia aktiivisista videopeleistä lasten ja nuorten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä
Uitto, Mika (2022)Lapset ja nuoret liikkuvat liian vähän sekä viettävät liikaa aikaa paikallaan ja ruutujen ääressä. Videopeleistä on tullut yksi yleisimmistä lasten ja nuorten ruutuajan muodoista. Fyysisesti passiivisten videopelien ohelle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.