Motivoivan oppimispelin piirteet
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Digitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lisäksi alakouluikäisten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleistä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa käytettyyn lähdeaineistoon kuuluu tieteellisiä julkaisuja, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, raportteja sekä väitöskirjoja. Oppimispeleillä on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehittäjien on tärkeää tietää, mitkä asiat oppimispeleissä voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa myös opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa käsitellään ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita käsitellään erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lisäksi tarkastellaan, mitä oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyvälle oppimispelille on. Tämän jälkeen tutkielmassa käsitellään pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustutaan myös käytännön esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. Käytännön esimerkkinä käytetään Ekapeliä. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joista tärkeimmäksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, että oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehittäjät voivat vaikuttaa suunnittelutyössään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4987]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Transkraniaalisen tasavirtastimulaation yhteys välttämismotivaatioon
Honkanen, Laura (2021)Transkraniaalinen tasavirtastimulaatio (tDC-stimulaatio) on non-invasiivinen aivojen sähköisen toiminnan muokkausmenetelmä, jota käytetään masennuksen ja ahdistuksen hoidossa. Tasavirtastimulaation vaikutusmekanismi solun ... -
Vankilapsykologien näkemyksiä ja kokemuksia psykopatiapiirteisten henkilöiden kanssa työskentelyyn vaikuttavista tekijöistä ja työskentelyn vaikutuksista
Pouhakka, Jarkko (2022)Psykopaattien hoitoa ja hoidettavuutta koskevat näkemykset ovat vaihdelleet kliinikoiden keskuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä ja kokemuksia vankilapsykologeilla oli psykopatiapiirteisten ... -
Minä jo tiedän näitä asioita : lahjakkaan oppilaan motivaatio ja sen muutokset esi- ja alkuopetuksessa
Helin, Hannele; Suvilehto, Minna (2001) -
Personality, motivational, and social cognition predictors of leisure-time physical activity
Kekäläinen, Tiia; Tammelin, Tuija H.; Hagger, Martin S.; Lintunen, Taru; Hyvärinen, Matti; Kujala, Urho M.; Laakkonen, Eija K.; Kokko, Katja (Elsevier, 2022)Objective The purpose of the present study was to investigate associations between personality traits of extraversion and neuroticism, autonomous motivation, and the Theory of Planned Behavior (TPB) constructs and ... -
Luulot ja vapaa-ajan fyysisen aktiivisuuden todellisuus kaksi eri maailmaa
Toivonen, Hanna-Mari (Liikuntatieteellinen seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.