Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoskelainen, Tiina
dc.contributor.authorHeire, Maija
dc.date.accessioned2015-09-18T14:05:01Z
dc.date.available2015-09-18T14:05:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/47113
dc.description.abstractDigitaalisten pelien pelaaminen on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Samalla on lisääntynyt huomattavasti digitaalisten oppimispelien käyttö, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen. Kandidaatin tutkielma käsittelee digitaalisia oppimispelejä, erityisesti keskittyen niiden pelaajia motivoiviin piirteisiin. Tutkielmassa painottuu lisäksi alakouluikäisten lasten motivoituminen digitaalisista oppimispeleistä. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tutkielmassa käytettyyn lähdeaineistoon kuuluu tieteellisiä julkaisuja, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, raportteja sekä väitöskirjoja. Oppimispeleillä on havaittu olevan potentiaalia opetuksessa ja opetuksen tukena, joten digitaalisten oppimispelien kehittäjien on tärkeää tietää, mitkä asiat oppimispeleissä voivat vaikuttaa pelaajien motivaatioon. Tutkielman avulla halutaan tarjota tietoa myös opettajille ja huoltajille digitaalisten oppimispelien valintaa varten. Tutkielmassa käsitellään ensin tarkemmin oppimista ja motivaatiota, joita käsitellään erityisesti oppimispelien kontekstissa. Niiden lisäksi tarkastellaan, mitä oppimispelit ovat ja millaisia vaatimuksia hyvälle oppimispelille on. Tämän jälkeen tutkielmassa käsitellään pelikokemuksen rakentumista ja digitaalisten oppimispelien motivoivuuteen vaikuttavia tekijöitä. Tutkielmassa tutustutaan myös käytännön esimerkin avulla oppimispelin motivoiviin piirteisiin. Käytännön esimerkkinä käytetään Ekapeliä. Tutkimustuloksena tutkielmasta saatiin useita pelaajan motivaatioon vaikuttavia tekijöitä, joista tärkeimmäksi nousi oppimispelin oikean tasoinen haastavuus. Tutkielmassa havaittiin, että oppimispelien pelaajia motivoivat piirteet ovat sellaisia, joihin kehittäjät voivat vaikuttaa suunnittelutyössään.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheroppiminen
dc.subject.othermotivaatio
dc.subject.otherflow
dc.subject.otheroppimispeli
dc.subject.otherEkapeli
dc.titleMotivoivan oppimispelin piirteet
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509183178
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2015-09-18T14:05:01Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot