Show simple item record

dc.contributor.authorUskali, Turo
dc.date.accessioned2015-09-15T08:53:23Z
dc.date.available2015-09-15T08:53:23Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationUskali, T. (2015). Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas. <i>ProComma Academic</i>, <i>2015</i>, 76-92.
dc.identifier.otherCONVID_24855059
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46819
dc.description.abstractVoidaan perustellusti väittää, että digitaalisten data-aineistojen merkitys yhteiskunnassa kasvaa koko ajan. Jos sosiaalisen median nopea nousu uudeksi keskeiseksi viestinnän muodoksi tuli monille yllätyksenä viime vuosikymmenen aikana, sama muutos on toistumassa nyt laajojen data-aineistojen kanssa. Datan määrän lisääntyessä koko ajan tarvitaan eri aloilla uudenlaista viestinnällistä osaamista, sillä datajournalismi on tiimityötä. Tarvitaan työkäytäntöjen kehittämistä muun muassa data-aineistojen visualisoinnin suuntaan. Uudessa ympäristössä viestinnän ammattilaiset kohtaavat sekä datajournalisteja, jotka hyödyntävät suuria aineistoja, että data-aktivisteja, jotka vaativat suurempaa läpinäkyvyyttä. Viestinnän ammattilaisten tulisi kehittyä dataviestijöiksi, jotka hallitsevat niin organisaation sisäistä kuin ulkoistakin datavirtaa. Suurten data-aineistojen jemmaaminen vain organisaation omaan käyttöön vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta strategialta avoimen innovaatioiden ja joukkoistamisen maailmassa. Vaikka uutisarvoista dataa on usein vain yksinoikeudella avattu materiaali, tulevaisuuden dataviestijän tehtäviin kuuluu keskeisenä läpinäkyvyystyö, jossa putsataan suurista raakadata-aineistosta ymmärrettäviä esityksiä.fi
dc.format.extent111
dc.language.isofin
dc.publisherProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
dc.relation.ispartofV. Luoma-aho (Ed.), ProComma Academic 2015 : Läpinäkyvä viestintä. ProComma Academic (2). Helsinki, Finland: ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry.
dc.relation.ispartofseriesProComma Academic
dc.subject.otheravoin data
dc.subject.otherdataviestintä
dc.titleBig Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509112848
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2015-09-11T09:15:02Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange76-92
dc.relation.issn1799-3857
dc.relation.numberinseries0
dc.relation.volume2015
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© ProCom - Viestinnän ammattilaiset. This is an author's final draft version of an article whose final and definitive form has been published by ProCom - Viestinnän ammattilaiset. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysodata
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysodatajournalismi
dc.subject.ysoläpinäkyvyys
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27250
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27202
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24922
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12622
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record