Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas
Uskali, T. (2015). Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas. ProComma Academic, 2015, 76-92.
Julkaistu sarjassa
ProComma AcademicTekijät
Päivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© ProCom - Viestinnän ammattilaiset. This is an author's final draft version of an article whose final and definitive form has been published by ProCom - Viestinnän ammattilaiset. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Voidaan perustellusti väittää, että digitaalisten data-aineistojen merkitys yhteiskunnassa
kasvaa koko ajan. Jos sosiaalisen median nopea nousu uudeksi keskeiseksi viestinnän
muodoksi tuli monille yllätyksenä viime vuosikymmenen aikana, sama muutos on toistumassa
nyt laajojen data-aineistojen kanssa. Datan määrän lisääntyessä koko ajan tarvitaan eri
aloilla uudenlaista viestinnällistä osaamista, sillä datajournalismi on tiimityötä. Tarvitaan
työkäytäntöjen kehittämistä muun muassa data-aineistojen visualisoinnin suuntaan. Uudessa
ympäristössä viestinnän ammattilaiset kohtaavat sekä datajournalisteja, jotka hyödyntävät
suuria aineistoja, että data-aktivisteja, jotka vaativat suurempaa läpinäkyvyyttä. Viestinnän
ammattilaisten tulisi kehittyä dataviestijöiksi, jotka hallitsevat niin organisaation sisäistä
kuin ulkoistakin datavirtaa. Suurten data-aineistojen jemmaaminen vain organisaation
omaan käyttöön vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta strategialta avoimen innovaatioiden ja
joukkoistamisen maailmassa. Vaikka uutisarvoista dataa on usein vain yksinoikeudella avattu
materiaali, tulevaisuuden dataviestijän tehtäviin kuuluu keskeisenä läpinäkyvyystyö, jossa
putsataan suurista raakadata-aineistosta ymmärrettäviä esityksiä.
...
Julkaisija
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryKuuluu julkaisuun
V. Luoma-aho (Ed.), ProComma Academic 2015 : Läpinäkyvä viestintä. ProComma Academic (2). Helsinki, Finland: ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry.ISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-3857Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24855059
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pinnallisista klikkikartoista yhteiskunnalliseen merkittävyyteen : datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomissa ja Ylessä
Toikkanen, Ilkka (2014)Selvitän pro gradu -työssäni, millainen on datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomien, Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmien, sekä Svenska Ylen toimituksissa. Kuvaan toimitusten datajournalistisen prosessin tyypillistä ... -
Periodismo de datos iberoamericano: desarrollo, contestación y cambio social. Presentación
Rey, Eddy Borges; Heravi, Bahareh; Uskali, Turo (ICONO 14, 2018)A medida que el foco de la investigación del periodismo de datos se desplaza hacia el Sur Global, Iberoamérica es una región que permanece relativamente poco explorada. Sin embargo, no sólo ha sido un espacio pionero en ... -
Models and Streams of Data Journalism
Uskali, Turo; Kuutti, Heikki (University of Oslo, Centre for Research on Media Innovations, 2015)This paper presents the initial results of a two-year research project, Data Journalism Work Practices, which focuses on newsrooms in Finland, the UK and the US. Data journalism or data-driven journalism has been defined ... -
Suuret järvet lainehtii ja pienet lammit jäässä (2/4 F)
Tuntematon tekijä (s. d.) -
Kävin sutena suuret metsät (2/4 a)
Tuntematon tekijä (1906)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.