University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas

ThumbnailFinal draft
View/Open
254.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Uskali, T. (2015). Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas. ProComma Academic, 2015, 76-92.
Published in
ProComma Academic
Authors
Uskali, Turo
Date
2015
Discipline
JournalistiikkaJournalism
Copyright
© ProCom - Viestinnän ammattilaiset. This is an author's final draft version of an article whose final and definitive form has been published by ProCom - Viestinnän ammattilaiset. Published in this repository with the kind permission of the publisher.

 
Voidaan perustellusti väittää, että digitaalisten data-aineistojen merkitys yhteiskunnassa kasvaa koko ajan. Jos sosiaalisen median nopea nousu uudeksi keskeiseksi viestinnän muodoksi tuli monille yllätyksenä viime vuosikymmenen aikana, sama muutos on toistumassa nyt laajojen data-aineistojen kanssa. Datan määrän lisääntyessä koko ajan tarvitaan eri aloilla uudenlaista viestinnällistä osaamista, sillä datajournalismi on tiimityötä. Tarvitaan työkäytäntöjen kehittämistä muun muassa data-aineistojen visualisoinnin suuntaan. Uudessa ympäristössä viestinnän ammattilaiset kohtaavat sekä datajournalisteja, jotka hyödyntävät suuria aineistoja, että data-aktivisteja, jotka vaativat suurempaa läpinäkyvyyttä. Viestinnän ammattilaisten tulisi kehittyä dataviestijöiksi, jotka hallitsevat niin organisaation sisäistä kuin ulkoistakin datavirtaa. Suurten data-aineistojen jemmaaminen vain organisaation omaan käyttöön vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta strategialta avoimen innovaatioiden ja joukkoistamisen maailmassa. Vaikka uutisarvoista dataa on usein vain yksinoikeudella avattu materiaali, tulevaisuuden dataviestijän tehtäviin kuuluu keskeisenä läpinäkyvyystyö, jossa putsataan suurista raakadata-aineistosta ymmärrettäviä esityksiä. ...
Publisher
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry
Is part of publication
V. Luoma-aho (Ed.), ProComma Academic 2015 : Läpinäkyvä viestintä. ProComma Academic (2). Helsinki, Finland: ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry.
ISSN Search the Publication Forum
1799-3857
Keywords
avoin data dataviestintä data big data datajournalismi läpinäkyvyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509112848

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24855059

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [4508]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Measuring the quality of media relations in an EU institution : developing and testing a measurement model 

    Torkkeli, Hanna-Kaisa (2014)
    Mediasuhteet on yksi kriittisimmistä yhteisöviestinnän osa-alueista. Median rooli tiedon levittäjänä ja monistajana organisaation kohderyhmille on erittäin tärkeä. Media toimii myös portinvartijana, minkä vuoksi se nähdään ...
  • Influencer relations : the changing media landscape and the upraise of new media influencers 

    Pekkala, Pia (2018)
    Mediamaisema muuttuu yrityskeskeisestä mallista kohti yleisökeskeisempää mallia, joten yritysten ja brändien tulisi vastata markkinoinnillaan sekä viestinnällään tähän tarpeeseen. Keskiössä tulisi olla dialogi yleisön ...
  • The role, the goal and the soul of professional public relations : developing a holistic model of PR professionalism 

    Asunta, Laura (University of Jyväskylä, 2016)
    This doctoral dissertation investigates PR professionalism and PR as a strategic expert function. The approach is phenomenographic and the research progresses through four phases: (1) building a conceptual framework, ...
  • Pinnallisista klikkikartoista yhteiskunnalliseen merkittävyyteen : datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomissa ja Ylessä 

    Toikkanen, Ilkka (2014)
    Selvitän pro gradu -työssäni, millainen on datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomien, Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmien, sekä Svenska Ylen toimituksissa. Kuvaan toimitusten datajournalistisen prosessin tyypillistä ...
  • Models and Streams of Data Journalism 

    Uskali, Turo; Kuutti, Heikki (University of Oslo, Centre for Research on Media Innovations, 2015)
    This paper presents the initial results of a two-year research project, Data Journalism Work Practices, which focuses on newsrooms in Finland, the UK and the US. Data journalism or data-driven journalism has been defined ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre