Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas
Uskali, T. (2015). Big Data ja mediasuhteet : miten suuret data-aineistot mullistavat taas. ProComma Academic, 2015, 76-92.
Published in
ProComma AcademicAuthors
Date
2015Copyright
© ProCom - Viestinnän ammattilaiset. This is an author's final draft version of an article whose final and definitive form has been published by ProCom - Viestinnän ammattilaiset. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Voidaan perustellusti väittää, että digitaalisten data-aineistojen merkitys yhteiskunnassa
kasvaa koko ajan. Jos sosiaalisen median nopea nousu uudeksi keskeiseksi viestinnän
muodoksi tuli monille yllätyksenä viime vuosikymmenen aikana, sama muutos on toistumassa
nyt laajojen data-aineistojen kanssa. Datan määrän lisääntyessä koko ajan tarvitaan eri
aloilla uudenlaista viestinnällistä osaamista, sillä datajournalismi on tiimityötä. Tarvitaan
työkäytäntöjen kehittämistä muun muassa data-aineistojen visualisoinnin suuntaan. Uudessa
ympäristössä viestinnän ammattilaiset kohtaavat sekä datajournalisteja, jotka hyödyntävät
suuria aineistoja, että data-aktivisteja, jotka vaativat suurempaa läpinäkyvyyttä. Viestinnän
ammattilaisten tulisi kehittyä dataviestijöiksi, jotka hallitsevat niin organisaation sisäistä
kuin ulkoistakin datavirtaa. Suurten data-aineistojen jemmaaminen vain organisaation
omaan käyttöön vaikuttaa hieman vanhanaikaiselta strategialta avoimen innovaatioiden ja
joukkoistamisen maailmassa. Vaikka uutisarvoista dataa on usein vain yksinoikeudella avattu
materiaali, tulevaisuuden dataviestijän tehtäviin kuuluu keskeisenä läpinäkyvyystyö, jossa
putsataan suurista raakadata-aineistosta ymmärrettäviä esityksiä.
...


Publisher
ProCom - Viestinnän ammattilaiset ryIs part of publication
V. Luoma-aho (Ed.), ProComma Academic 2015 : Läpinäkyvä viestintä. ProComma Academic (2). Helsinki, Finland: ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry.ISSN Search the Publication Forum
1799-3857Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24855059
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Measuring the quality of media relations in an EU institution : developing and testing a measurement model
Torkkeli, Hanna-Kaisa (2014)Mediasuhteet on yksi kriittisimmistä yhteisöviestinnän osa-alueista. Median rooli tiedon levittäjänä ja monistajana organisaation kohderyhmille on erittäin tärkeä. Media toimii myös portinvartijana, minkä vuoksi se nähdään ... -
Influencer relations : the changing media landscape and the upraise of new media influencers
Pekkala, Pia (2018)Mediamaisema muuttuu yrityskeskeisestä mallista kohti yleisökeskeisempää mallia, joten yritysten ja brändien tulisi vastata markkinoinnillaan sekä viestinnällään tähän tarpeeseen. Keskiössä tulisi olla dialogi yleisön ... -
The role, the goal and the soul of professional public relations : developing a holistic model of PR professionalism
Asunta, Laura (University of Jyväskylä, 2016)This doctoral dissertation investigates PR professionalism and PR as a strategic expert function. The approach is phenomenographic and the research progresses through four phases: (1) building a conceptual framework, ... -
Pinnallisista klikkikartoista yhteiskunnalliseen merkittävyyteen : datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomissa ja Ylessä
Toikkanen, Ilkka (2014)Selvitän pro gradu -työssäni, millainen on datajournalismin työprosessi Helsingin Sanomien, Ylen uutis- ja ajankohtaisohjelmien, sekä Svenska Ylen toimituksissa. Kuvaan toimitusten datajournalistisen prosessin tyypillistä ... -
Models and Streams of Data Journalism
Uskali, Turo; Kuutti, Heikki (University of Oslo, Centre for Research on Media Innovations, 2015)This paper presents the initial results of a two-year research project, Data Journalism Work Practices, which focuses on newsrooms in Finland, the UK and the US. Data journalism or data-driven journalism has been defined ...