Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorLindholm, Laura
dc.date.accessioned2015-09-10T19:39:54Z
dc.date.available2015-09-10T19:39:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1494877
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46799
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää resurssierityislastentarhanopettajan työnkuvaa lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana. Tästä näkökulmasta tutkimuksessa kartoitettiin relton toimenkuvaa ja työn tavoitteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia sosioemotionaalisia tuen tarpeita lapsilla oli ja miten relto tuki heidän kehitystään päiväkodissa. Lisäksi tutkittiin, miten kolmiportaisen tuen malli näkyi resurssierityislastentarhanopettajan työssä sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa ja minkälaista yhteistyötä resurssierityislastentarhanopettaja teki sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa toimiessaan. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena etelä–suomalaisessa kaupungissa. Aineisto koostui kolmen resurssierityislastentarhanopettajan haastattelusta. Aineisto kerät-tiin teemahaastattelulla ja se analysoitiin käyttäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimus osoitti, että resurssierityislastentarhanopettaja sai pitkälle itse määritellä oman työaikansa ja vaikuttaa työnkuvaansa. Relton työ koostui lasten, tiimin ja koko talon henkilöstön kanssa tehtävästä työstä. Sosioemotionaalista tukea saavan lapsen kanssa työskennellessä tärkein tavoite oli opettaa lapselle vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Relto pyrki tekemään mahdollisimman paljon työtä lapsiryhmissä ja hänen keskeinen työtapansa oli leikki. Lisäksi relto käytti useita erityisvarhaiskasvatuksen kuntouttavia menetelmiä ja materiaaleja. Yhteistyötä relto teki kiinteästi niin oman työyhteisönsä, lasten vanhempien kuin muiden ammattilaistenkin kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (75 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherVarhaiskasvatus
dc.subject.othervarhaiserityiskasvatus
dc.subject.otherresurssierityislastentarhanopettaja
dc.subject.othersosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet
dc.titleResurssierityislastentarhanopettaja lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukijana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509102846
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2015-09-10T19:39:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.subject.ysotunne-elämän kehitys
dc.subject.ysoerityislastentarhanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot