dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Lång, Minna | |
dc.date.accessioned | 2015-09-09T05:50:29Z | |
dc.date.available | 2015-09-09T05:50:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46791 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoitus oli selvittää, kuinka hyvin ensimmäisen vuoden ruotsin opiskelijat hallitseva ruotsinkielisen kielioppiterminologian, jota käytetään perusopintojen kielioppikursseilla. Lisäksi halusin tutkia oppikirjojen, oppimäärän ja äidinkielen kielioppiterminologian hallinnan merkitystä ruotsin kielioppiterminologian osaamisen kannalta. Tutkimukseen osallistui 24 ensimmäisen vuoden ruotsin pääaineopiskelijaa. Heidän tietämystään ruotsin kielioppitermeistä testattiin kyselylomakkeella, joka sisälsi käännös-, selitys- ja alleviivaustehtävää. Tehtäviä varten valikoin yhteensä 13 termiä Jyväskylän yliopiston ruotsin kielen perusopintojen kielioppikursseilla käytettävistä materiaalivihkosista. Tutkimuksen alussa oletin, että kaikki tutkittavat hallitsisivat keskeisimmät kielioppitermit, jotka esiintyvät usein luokkahuonekeskustelussa peruskoulussa ja lukiossa, esim. subjekti ja predikaatti. Toinen olettamukseni oli, että suurimmalla osalla tutkimushenkilöistä olisi vaikeuksia harvemmin käytettyjen termien kanssa, esim. substantiiviatribuutti. Tulokset kuitenkin osoittivat, että ensimmäinen hypoteesini ei pitänyt paikkaansa. Vastaajien joukosta löytyi yksi opiskelija, joka ei osannut selittää termiä subjekti ja kaksi opiskelijaa, jotka eivät hallinneet termiä predikaatti. Toinen hypoteesini osoittautui kuitenkin paikkansapitäväksi. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää suuremmassa mittakaavassa, mutta tulosten voidaan katsoa olevan edustavia vuonna 2012 Jyväskylässä aloittaneiden ruotsin opiskelijoiden kohdalla. Kielioppiterminologiaa on aikaisemmin tutkittu melko vähän ja monet olemassa olevat tutkimukset ovat suhteellisen vanhoja. Tämä tutkimus tarjoaa uusia ideoita tutkimukseen sekä uusia ajatuksia kielioppiterminologian käytöstä ruotsin opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | grammatik | |
dc.subject.other | terminologi | |
dc.subject.other | grammatikundervisning | |
dc.subject.other | universitet | |
dc.title | Behärskning av grammatikterminologin hos första årets studerande vid Jyväskylä universitet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509092837 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-09-09T05:50:29Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |