Språkbadselevers skriftliga kunskaper i svensk grammatik enligt utvecklingsnivåerna av processbarhetsteorin
Abstract
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuudesluokkalaisten kielikylpyoppilaiden ruotsin kieliopin taitoja Manfred Pienemannin prosessoitavuusteorian valossa. Tärkein tutkimuskysymys oli, mille teorian viidestä tasosta oppilaat sijoittuvat. Tutkimuksen materiaalina oli 12 19 oppilaan kirjoittamaa kirjoitelmaa, eli osa kirjoitelmista oli kirjoitettu ryhmässä. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja menetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että oppilaat sijoittuivat prosessoitavuusteorian neljännelle ja viidennelle tasolle. Parityöskentelystä johtuen tuloksia voidaan tarkastella ennemmin ryhmä- kuin yksilötasolla. Pienestä aineistosta johtuen tuloksia ei myöskään voi yleistää, mutta tulokset kuitenkin kertovat, että ainakin kyseisten kielikylpyoppilaiden kielitaito on kehittynyt päiväkodin ja ala-asteen aikana jo pitkälle.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604292369Use this for linking
Language
Swedish