Itsensä brändääminen työhaastattelussa : työnhakijan strateginen valinta erottautua kilpailijoista
Jatkuva muutosherkkyys ja talouden taantuma ovat johtaneet kilpailun kovenemiseen työmarkkinoilla. Alati muuttuva toimintaympäristö sekä heikko taloudellinen tilanne karsii jatkuvasti työpaikkoja joka alalta. Olemassa olevista työpaikoista käydään kovaa kamppailua työnhakijoiden keskuudessa. Menestyminen työnhaussa vaatii uudenlaisia ratkaisuja. On pystyttävä erottautumaan muista työnhakijoista.
Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu työnhakijoiden tapaa brändätä itseään työhaastattelussa. Sen lisäksi on haluttu selvittää minkälaisia tapoja brändäämiseen sisältyy ja, millä tavalla työnhakijat arvioivat brändäämisen onnistumista. Itsensä brändääminen on melko uusi käsite, minkä vuoksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys on johdettu vuorovaikutusteorioista sekä markkinoinnin brändikäsitteistä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu itsensä brändäämiseen, vuorovaikutukseen, ensivaikutelmaan ja odotusten vastaisuuteen sekä vaikutelman hallintaan. Lisäksi on tutkittu brändäämiseen liittyviä mahdollisia sukupuolieroja.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja siinä on haastateltu kahdeksaa vasta valmistunutta tai valmistumassa olevaa henkilöä, jotka kaikki ovat oman alansa työuran alkuvaiheessa. Haastateltavat ovat joko kaupallisen alan tai hallintotieteiden ihmisiä. Haastattelut tehtiin puolistrukturoidun teemahaastatttelun avulla ja tulokset analysointiin teemoittelulla. Tulosten perusteella työnhakijat aloittavat isensä brändäämisen jo työhakemuksen ja CV:n kirjoittamisvaiheessa. Työnhakijat pyrkivät vastaamaan kohdeorganisaation tarpeisiin mahdollisimman hyvin, nostamalla omasta mielestään relevantteja asioita niin työhakemuksessa kuin itse työhaastatttelussa. Työnhakijat pyrkivät lisäksi erottautumaan muista hakijoista itsensä brändäämisen avulla. Työnhakijat arvioivat työhaastattelun jälkeen omaa suoriutumistaan ja pyrkivät jatkuvasti kehittämään itseään ja omaa brändiään entistä toimivammaksi. Tutkimuksesta nousi esille paljon samoja asioita, joita aiemmat tutkijat ovat havainneet.
...
Muu nimeke
Työnhakijan strateginen valinta erottautua kilpailijoistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työnhakijoiden kokemuksia työhaastattelusta
Toiviainen, Noora (2012)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää haastateltavien kokemuksia työhaastattelusta sekä kuvata heidän näkökulmastaan haastattelijan ja haastateltavan välistä vuorovaikutusta työhaastattelussa. Tarkoituksena ... -
Vuorovaikutus työhaastatteluissa : asiantuntijatehtäviin haastattelijoiden ja haastateltujen käsityksiä ja kokemuksia
Nieminen, Justus (2022)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata työhaastattelijoiden ja vaativaan asiantuntijatehtävään haastateltujen käsityksiä ja kokemuksia työhaastattelutilanteen vuorovaikutuksesta. Tutkielman aineisto kerättiin ... -
Rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta ja työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastatteluissa
Alainen, Suvi (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja jäsentää rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta sekä työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastattelutilanteissa. ... -
Video Recruitment : Online Perspectives and Implications for Employer Branding
Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2022)Video recruitment—the use of videos at any point in the recruitment process—has surged among organizations as a strategy for hiring talent and operating in their respective fields amid the pandemic. In particular, video ... -
Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala
Karppinen, Elli; Niemelä, Leena (2020)Suomalaisissa it-alan yrityksissä on pulaa osaavista työntekijöistä. Tämä on johtanut siihen, että yritykset pyrkivät etsimään uusia keinoja osaajien houkutteluun. Työnantajabrändäys voidaan nähdä yhtenä keinona houkuttelevuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.