Työnhakijoiden kokemuksia työhaastattelusta
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää haastateltavien kokemuksia työhaastattelusta sekä kuvata heidän näkökulmastaan haastattelijan ja haastateltavan välistä vuorovaikutusta työhaastattelussa. Tarkoituksena oli perehtyä työhaastatteluun erityisesti interpersonaalisena vuorovaikutustilanteena, jossa sekä työnantaja että työnhakija arvioivat toisiaan ja sopivuutta toisilleen. Tarkastelen tätä työhaastattelun vuorovaikutustilannetta työnhakijoiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää valmistumassa olevaa tai enintään muutaman vuoden työelämässä ollutta korkeakoulutettua 23–27-vuotiasta työnhakijaa, joilla oli tuoreita kokemuksia työhaastattelutilanteesta. Haastateltavilla oli viimeisestä työhaastattelusta aikaa kahdesta päivästä enimmillään puoleen vuoteen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että työhaastattelu on työnhakijoille erittäin tärkeä tilanne, johon valmistaudutaan huolellisesti ja jossa myös työhaastattelijoilta odotetaan riittävää valmistautumista sekä tietoa organisaatiosta ja sen tarjoamista työtehtävistä. Työnhakijat kiinnittävät huomiota sekä omaan että työnantajien vaikutelman hallintaan ja he arvioivat omaa sekä työhaastattelijan käyttäytymistä laaja-alaisesti. Tämän tutkimuksen mukaan erityisesti konteksti, aikaisemmat kokemukset työhaastattelusta sekä työhaastattelijan asema, ikä ja sukupuoli luovat työnhakijalle tiettyjä odotuksia työhaastattelutilanteesta. Haastattelijan odotukset työhaastattelun muodollisuudesta tai epämuodollisuudesta ovat yhteydessä siihen, miten työhaastattelun vuorovaikutusta tulkitaan.
Tämän tutkimuksen tuottamaa tietoa työnhakijoiden käsityksistä ja kokemuksista työhaastattelusta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa erilaisten rekrytointioppaiden ja – koulutusten suunnittelussa ja toteutuksessa. Tämä tutkimus tuo organisaatioille hyödyllistä tietoa siitä, millainen kokemus työhaastattelu työnhakijoille on ja millaisiin asioihin siinä kiinnitetään huomiota. Internetin, konsulttitoimistojen ja henkilöstövuokrausyritysten käyttö rekrytoinneissa on viime vuosina huomattavasti lisääntynyt, jolloin tämän tutkimuksen tuloksia voisi olla hyödyllistä syventää tutkimalla uudenlaisia rekrytointikäytäntöjä ja niiden mukanaan tuomia erityispiirteitä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta ja työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastatteluissa
Alainen, Suvi (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja jäsentää rekrytoijien käsityksiä työnhakijoilta edellytetystä vuorovaikutusosaamisesta sekä työnhakijoiden vuorovaikutusosaamisen arvioinnista rekrytointihaastattelutilanteissa. ... -
Vuorovaikutus työhaastatteluissa : asiantuntijatehtäviin haastattelijoiden ja haastateltujen käsityksiä ja kokemuksia
Nieminen, Justus (2022)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata työhaastattelijoiden ja vaativaan asiantuntijatehtävään haastateltujen käsityksiä ja kokemuksia työhaastattelutilanteen vuorovaikutuksesta. Tutkielman aineisto kerättiin ... -
Vaikutelman hallinta teknologiavälitteisessä rekrytoinnissa
Karppinen, Susanne (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia näkemyksiä vastavalmistuneilla on vaikutelman hallinnasta ja miten he omaa vaikutelmaansa hallitsevat teknologiavälitteisen rekrytoinnin kontekstissa. Vaikutelman ... -
Itsensä brändääminen työhaastattelussa : työnhakijan strateginen valinta erottautua kilpailijoista
Kangasmäki, Reetta (2015)Jatkuva muutosherkkyys ja talouden taantuma ovat johtaneet kilpailun kovenemiseen työmarkkinoilla. Alati muuttuva toimintaympäristö sekä heikko taloudellinen tilanne karsii jatkuvasti työpaikkoja joka alalta. Olemassa ... -
Toimittajien kokemuksia ammatti-identiteetistä sekä ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta
Sihvonen, Henna (2011)Tässä tutkimuksessa pyrittiin kuvaamaan ja ymmärtämään niitä kokemuksia, joita toimittajilla on ammatti-identiteetistä, ammattiin liittyvästä julkisuudesta ja sen hallinnasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaisena toimittajat ...