University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Houkuttelevuuden rakentaminen työnantajabrändäämisessä : esimerkkinä it-ala

Icon
574.1Kb

Authors
Karppinen, Elli |
Niemelä, Leena
Date
2020
Discipline
MarkkinointiMarketing
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomalaisissa it-alan yrityksissä on pulaa osaavista työntekijöistä. Tämä on johtanut siihen, että yritykset pyrkivät etsimään uusia keinoja osaajien houkutteluun. Työnantajabrändäys voidaan nähdä yhtenä keinona houkuttelevuuden rakentamiseen. Tässä markkinoinnin pro gradu -tutkielmassa tutkitaan työnantajan houkuttelevuutta työnantajabrändäämisen näkökulmasta it-alalla. Tutkimuksen tavoitteena on luoda ajankohtainen katsaus työnantajabrändäämiseen ja syventää ymmärrystä työnantajan houkuttelevuudesta it-alalla. Tutkimusongelmana on ymmärtää, miten työnantajan houkuttelevuutta rakennetaan työnantajabrändäämisen keinoin it-alan yrityksissä ja mitkä organisaation ominaisuudet ovat houkuttelevia työnhakijalle. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Aineiston keruussa käytettiin harkinnanvaraista otantaa. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet sekä käytettävät viestintäkanavat. Työnantajabrändin houkuttelevuuteen vaikuttavat organisaation ominaisuudet voidaan jaotella symbolisiin ja funktionaalisiin ominaisuuksiin. Tutkimuksen tulosten mukaan organisaatiokulttuuri on merkittävin työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttava ominaisuus. Houkuttelevan työnantajabrändin rakentamisessa tärkeimmät viestintäkanavat ovat sähköiset kanavat, sosiaalinen media sekä word-of-mouth. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että avoin ja kannustava organisaatiokulttuuri on tärkeä osa houkuttelevan työnantajabrändin rakentamista. Vuorovaikutus työnhakijoiden ja yrityksen välisessä viestinnässä lisää työnantajan houkuttelevuutta. Houkuttelevuuden kannalta on tärkeää, että yrityksen brändiviesti on todellisuutta vastaava. ...
Keywords
brändäys yritykset työnhakijat rekrytointi työnhaku brändit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006224293

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Video Recruitment : Online Perspectives and Implications for Employer Branding 

    Yacine, Leyla; Karjaluoto, Heikki (Springer International Publishing, 2022)
    Video recruitment—the use of videos at any point in the recruitment process—has surged among organizations as a strategy for hiring talent and operating in their respective fields amid the pandemic. In particular, video ...
  • Search in the labour markets : empirical evidence of the role of technology and sanctions 

    Busk, Henna (University of Jyväskylä, 2014)
  • Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa 

    Pasanen, Janika (2020)
    Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ...
  • Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? 

    Sillanpää, Aarni (2018)
    Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ...
  • Digitization of the communication and its implications for marketing 

    Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre