dc.contributor.advisor | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Eronen, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2015-09-06T07:09:56Z | |
dc.date.available | 2015-09-06T07:09:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494704 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46766 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien työntekijöiden
osaamisen hyödyntämistä ja oppimista työyhteisössä. Tutkimuksessa keskityttiin
kuvailemaan heidän kokemuksiaan osaamisensa hyödyntämisestä ja oppimisesta
työyhteisössä. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset työyhteisön tekijät edistävät
vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä ja millaiset
tekijät puolestaan rajoittavat vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja
oppimista työyhteisössä.
Tarkastelunäkökulma pohjautui Fullerin ja Unwinin ekspansiivis-rajoittavan oppimisen
teoriaan ja Wengerin sosiaalisen oppimisen teoriaan. Fullerin ja Unwinin teoria
tarkastelee vastavalmistuneen osaamisen hyödyntämistä oppimisen näkökulmasta ja
Wengerin teoria näkee puolestaan osallisuutta edistävien tekijöiden työyhteisössä
tukevan osaamisen hyödyntämistä. Wengerin määrittämällä käytäntöyhteisön käsitteellä
tarkoitettiin tässä tutkimuksessa työyhteisöä, jota Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee
oppimisympäristönä.
Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa vastavalmistunutta uutta
työntekijää, jotka työskentelivät kahdessa suuressa yrityksessä. Haastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina. Teemat johdettiin Wengerin käytäntöyhteisöjen ulottuvuuksista.
Analyysi pohjautui Fullerin ja Unwinin sekä Wengerin teorioista johdettuihin teemoihin,
joiden avulla aineistosta jäsennettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisin tieto.
Tutkimuksen perusteella tärkein osallisuutta ja oppimista edistävä tekijä oli
vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä, joita edisti molemmissa yrityksissä
työyhteisön jäsenten positiivinen vastaanotto ja ajanviettäminen yhdessä. Sen lisäksi
auttamisen kulttuuri ja mielipiteisiin kannustava ilmapiiri tuki vastavalmistuneiden
oppimista ja osallisuutta työyhteisössä sekä osaamisen hyödyntämistä. Osallisuutta ja
oppimista rajoitti puolestaan molemmissa yrityksissä puutteellinen tiedonsiirto ja
mielipiteiden heikko vaikuttavuus. Suurin ero yritysten välillä oli asteittaisen siirtymisen
tukeminen, toisessa yrityksessä vastavalmistuneiden tuen määrää vähennettiin asteittain
kuin toisessa yrityksessä tällainen tukimallin puuttui kokonaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin vuorovaikutuksen työyhteisön jäsenten välillä
olevan tärkein ominaisuus osallisuuden ja oppimisen edistämisen näkökulmasta sekä
vastavalmistuneelle uudelle työntekijälle että yritykselle. Myönteinen vuorovaikutus
työyhteisön jäsenten välillä mahdollisti uuden työntekijän osallisuuden ja oppimisen ja
näin hän pääsi tuomaan osaamistaan työyhteisön käyttöön. Tällöin myös yritys hyötyi
vastavalmistuneen onnistuneesta integroitumisesta työyhteisöön. Sen lisäksi asteittaisen
siirtymisen tukeminen osoittautui merkittäväksi vastavalmistuneen oppimista edistäväksi
tekijäksi. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (92 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509062813 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.date.updated | 2015-09-06T07:09:57Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | vastavalmistuneet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |