Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorEronen, Sanna
dc.date.accessioned2015-09-06T07:09:56Z
dc.date.available2015-09-06T07:09:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1494704
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46766
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien työntekijöiden osaamisen hyödyntämistä ja oppimista työyhteisössä. Tutkimuksessa keskityttiin kuvailemaan heidän kokemuksiaan osaamisensa hyödyntämisestä ja oppimisesta työyhteisössä. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset työyhteisön tekijät edistävät vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä ja millaiset tekijät puolestaan rajoittavat vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä. Tarkastelunäkökulma pohjautui Fullerin ja Unwinin ekspansiivis-rajoittavan oppimisen teoriaan ja Wengerin sosiaalisen oppimisen teoriaan. Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee vastavalmistuneen osaamisen hyödyntämistä oppimisen näkökulmasta ja Wengerin teoria näkee puolestaan osallisuutta edistävien tekijöiden työyhteisössä tukevan osaamisen hyödyntämistä. Wengerin määrittämällä käytäntöyhteisön käsitteellä tarkoitettiin tässä tutkimuksessa työyhteisöä, jota Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee oppimisympäristönä. Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa vastavalmistunutta uutta työntekijää, jotka työskentelivät kahdessa suuressa yrityksessä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Teemat johdettiin Wengerin käytäntöyhteisöjen ulottuvuuksista. Analyysi pohjautui Fullerin ja Unwinin sekä Wengerin teorioista johdettuihin teemoihin, joiden avulla aineistosta jäsennettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisin tieto. Tutkimuksen perusteella tärkein osallisuutta ja oppimista edistävä tekijä oli vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä, joita edisti molemmissa yrityksissä työyhteisön jäsenten positiivinen vastaanotto ja ajanviettäminen yhdessä. Sen lisäksi auttamisen kulttuuri ja mielipiteisiin kannustava ilmapiiri tuki vastavalmistuneiden oppimista ja osallisuutta työyhteisössä sekä osaamisen hyödyntämistä. Osallisuutta ja oppimista rajoitti puolestaan molemmissa yrityksissä puutteellinen tiedonsiirto ja mielipiteiden heikko vaikuttavuus. Suurin ero yritysten välillä oli asteittaisen siirtymisen tukeminen, toisessa yrityksessä vastavalmistuneiden tuen määrää vähennettiin asteittain kuin toisessa yrityksessä tällainen tukimallin puuttui kokonaan. Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin vuorovaikutuksen työyhteisön jäsenten välillä olevan tärkein ominaisuus osallisuuden ja oppimisen edistämisen näkökulmasta sekä vastavalmistuneelle uudelle työntekijälle että yritykselle. Myönteinen vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä mahdollisti uuden työntekijän osallisuuden ja oppimisen ja näin hän pääsi tuomaan osaamistaan työyhteisön käyttöön. Tällöin myös yritys hyötyi vastavalmistuneen onnistuneesta integroitumisesta työyhteisöön. Sen lisäksi asteittaisen siirtymisen tukeminen osoittautui merkittäväksi vastavalmistuneen oppimista edistäväksi tekijäksi.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (92 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.titleVastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509062813
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.date.updated2015-09-06T07:09:57Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysovastavalmistuneet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot