Vastavalmistuneen tulokkaan osallisuuden ja oppimisen edistäminen työyhteisössä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella vastavalmistuneiden uusien työntekijöiden
osaamisen hyödyntämistä ja oppimista työyhteisössä. Tutkimuksessa keskityttiin
kuvailemaan heidän kokemuksiaan osaamisensa hyödyntämisestä ja oppimisesta
työyhteisössä. Tutkimuskysymyksin selvitettiin, millaiset työyhteisön tekijät edistävät
vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja oppimista työyhteisössä ja millaiset
tekijät puolestaan rajoittavat vastavalmistuneen uuden työntekijän osallisuutta ja
oppimista työyhteisössä.
Tarkastelunäkökulma pohjautui Fullerin ja Unwinin ekspansiivis-rajoittavan oppimisen
teoriaan ja Wengerin sosiaalisen oppimisen teoriaan. Fullerin ja Unwinin teoria
tarkastelee vastavalmistuneen osaamisen hyödyntämistä oppimisen näkökulmasta ja
Wengerin teoria näkee puolestaan osallisuutta edistävien tekijöiden työyhteisössä
tukevan osaamisen hyödyntämistä. Wengerin määrittämällä käytäntöyhteisön käsitteellä
tarkoitettiin tässä tutkimuksessa työyhteisöä, jota Fullerin ja Unwinin teoria tarkastelee
oppimisympäristönä.
Tutkimuksen aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa vastavalmistunutta uutta
työntekijää, jotka työskentelivät kahdessa suuressa yrityksessä. Haastattelut toteutettiin
teemahaastatteluina. Teemat johdettiin Wengerin käytäntöyhteisöjen ulottuvuuksista.
Analyysi pohjautui Fullerin ja Unwinin sekä Wengerin teorioista johdettuihin teemoihin,
joiden avulla aineistosta jäsennettiin tutkimuskysymysten kannalta olennaisin tieto.
Tutkimuksen perusteella tärkein osallisuutta ja oppimista edistävä tekijä oli
vuorovaikutus työyhteisön jäsenten välillä, joita edisti molemmissa yrityksissä
työyhteisön jäsenten positiivinen vastaanotto ja ajanviettäminen yhdessä. Sen lisäksi
auttamisen kulttuuri ja mielipiteisiin kannustava ilmapiiri tuki vastavalmistuneiden
oppimista ja osallisuutta työyhteisössä sekä osaamisen hyödyntämistä. Osallisuutta ja
oppimista rajoitti puolestaan molemmissa yrityksissä puutteellinen tiedonsiirto ja
mielipiteiden heikko vaikuttavuus. Suurin ero yritysten välillä oli asteittaisen siirtymisen
tukeminen, toisessa yrityksessä vastavalmistuneiden tuen määrää vähennettiin asteittain
kuin toisessa yrityksessä tällainen tukimallin puuttui kokonaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin vuorovaikutuksen työyhteisön jäsenten välillä
olevan tärkein ominaisuus osallisuuden ja oppimisen edistämisen näkökulmasta sekä
vastavalmistuneelle uudelle työntekijälle että yritykselle. Myönteinen vuorovaikutus
työyhteisön jäsenten välillä mahdollisti uuden työntekijän osallisuuden ja oppimisen ja
näin hän pääsi tuomaan osaamistaan työyhteisön käyttöön. Tällöin myös yritys hyötyi
vastavalmistuneen onnistuneesta integroitumisesta työyhteisöön. Sen lisäksi asteittaisen
siirtymisen tukeminen osoittautui merkittäväksi vastavalmistuneen oppimista edistäväksi
tekijäksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomen kielen sosiaalinen oppiminen työyhteisössä : IT-alan työperusteiset maahanmuuttajat suomalaisessa työyhteisössä
Härkönen, Anne (2011)Tiivistelmä – Abstract Työperusteisen maahanmuuton määrä kasvaa Suomessa jatkuvasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaista sosiaalista kielenoppimista informaatioteknologian alan työyhteisössä tapahtuu ilman formaalia ... -
Nuorten osallisuus ja ravitsemuskäyttäytyminen koulussa : miten osallistamisen kokemus, vaikutusmahdollisuuksien kokeminen ja osallisuuden aste ovat yhteydessä koululounaan syömiseen 6.-9.-luokkalaisten nuorten keskuudessa?
Gluschkoff, Tanja Helena (2016)Ruokavaliolla ja ravitsemuksella on tärkeä merkitys elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä ja terveyden ylläpitämisessä läpi elämän. Säännöllinen ateriarytmi ja ravitsevat välipalat toimivat terveellisen ruokavalion perustana. ... -
Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
Malin, Aino-Maria; Lahti, Sini (2022)Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista ... -
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.