Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOjala, Arto
dc.contributor.authorKronqvist, Jonas
dc.date.accessioned2015-09-01T13:32:35Z
dc.date.available2015-09-01T13:32:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46735
dc.description.abstractInternetin yleistymisen myötä sanonta ”joukossa on voimaa” on saanut suu- remman merkityksen kuin kukaan olisi koskaan osannut ennustaa: internetin yhdistämä ihmisjoukko tuottaa uskomattomat määrät kuvaa, ääntä, videota ja tekstiä ajassa jossa yksittäinen ihminen ei kerkeä tekemään käytännössä mitään. Tämän suuren joukon voimavarojen hyödyntämistä kutsutaan joukkoista- miseksi. Joukkoistaminen tarkoittaa organisaation ennen sisäisen toiminnon tai työn ulkoistamista internettiin määrittelemättömälle joukolle. Tässä kandidaa- tintutkielmassa perehdytään IT-alalla tapahtuvaan joukkoistamiseen ja jouk- koistamisen neljään eri muotoon, jotka ovat joukkotuotanto, joukkoarviointi, joukkoäly sekä joukkorahoitus. IT-alalla joukkoistamista voidaan hyödyntää esimerkiksi palveluiden sisällöntuotannossa, järjestelmäkehityksessä, tai jouk- koistamista voi käyttää esimerkiksi uuden tuotteen rahoittamiseen. Joukkois- tamiseen liittyviä haasteita ovat muun muassa käyttäjien haaliminen ja osallis- tuttaminen, joukon ohjaaminen, sekä joukon tuotosten arviointi ja hyödyntämi- nen.fi
dc.description.abstractSince the birth of internet, the Finnish saying “there’s power in the crowd” has gained greater meaning than anyone dared to predict: today, millions of people form a crowd over the internet and this crowd is able to produce massive amounts of sound, pictures, video and text in a matter of seconds. Harnessing this power of the crowds is called crowdsourcing. Crowdsourcing means taking a task once performed inside the organization, and outsourcing it to the public over the internet. This Bachelor’s thesis focuses on crowdsourcing in the infor- mation technology (IT) industry and on the four different forms of crowdsourc- ing, which are crowd creation, crowd voting, crowd wisdom and crowdfunding. In the IT-industry crowdsourcing can be in content creation, system develop- ment or it can be also used to fund a new product. Challenges that may arise when trying to perform crowdsourcing are user acquisition and involvement, crowd guidance in addition with crowd’s creations evaluation and utilizing.en
dc.format.extent26
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjoukkoistaminen
dc.subject.otherjoukkorahoitus
dc.subject.otherjoukkoäly
dc.subject.otherjoukkotuotanto
dc.subject.otherjoukkoarviointi
dc.titleJoukkoistaminen IT-alalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201509012781
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.date.updated2015-09-01T13:32:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot