dc.contributor.advisor | Ojala, Arto | |
dc.contributor.author | Kronqvist, Jonas | |
dc.date.accessioned | 2015-09-01T13:32:35Z | |
dc.date.available | 2015-09-01T13:32:35Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46735 | |
dc.description.abstract | Internetin yleistymisen myötä sanonta ”joukossa on voimaa” on saanut suu-
remman merkityksen kuin kukaan olisi koskaan osannut ennustaa: internetin
yhdistämä ihmisjoukko tuottaa uskomattomat määrät kuvaa, ääntä, videota ja
tekstiä ajassa jossa yksittäinen ihminen ei kerkeä tekemään käytännössä mitään.
Tämän suuren joukon voimavarojen hyödyntämistä kutsutaan joukkoista-
miseksi. Joukkoistaminen tarkoittaa organisaation ennen sisäisen toiminnon tai
työn ulkoistamista internettiin määrittelemättömälle joukolle. Tässä kandidaa-
tintutkielmassa perehdytään IT-alalla tapahtuvaan joukkoistamiseen ja jouk-
koistamisen neljään eri muotoon, jotka ovat joukkotuotanto, joukkoarviointi,
joukkoäly sekä joukkorahoitus. IT-alalla joukkoistamista voidaan hyödyntää
esimerkiksi palveluiden sisällöntuotannossa, järjestelmäkehityksessä, tai jouk-
koistamista voi käyttää esimerkiksi uuden tuotteen rahoittamiseen. Joukkois-
tamiseen liittyviä haasteita ovat muun muassa käyttäjien haaliminen ja osallis-
tuttaminen, joukon ohjaaminen, sekä joukon tuotosten arviointi ja hyödyntämi-
nen. | fi |
dc.description.abstract | Since the birth of internet, the Finnish saying “there’s power in the crowd” has
gained greater meaning than anyone dared to predict: today, millions of people
form a crowd over the internet and this crowd is able to produce massive
amounts of sound, pictures, video and text in a matter of seconds. Harnessing
this power of the crowds is called crowdsourcing. Crowdsourcing means taking
a task once performed inside the organization, and outsourcing it to the public
over the internet. This Bachelor’s thesis focuses on crowdsourcing in the infor-
mation technology (IT) industry and on the four different forms of crowdsourc-
ing, which are crowd creation, crowd voting, crowd wisdom and crowdfunding.
In the IT-industry crowdsourcing can be in content creation, system develop-
ment or it can be also used to fund a new product. Challenges that may arise
when trying to perform crowdsourcing are user acquisition and involvement,
crowd guidance in addition with crowd’s creations evaluation and utilizing. | en |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | joukkoistaminen | |
dc.subject.other | joukkorahoitus | |
dc.subject.other | joukkoäly | |
dc.subject.other | joukkotuotanto | |
dc.subject.other | joukkoarviointi | |
dc.title | Joukkoistaminen IT-alalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509012781 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.date.updated | 2015-09-01T13:32:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |