University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Huijarisyndrooma ja minäpystyvyys IT-alalla

Thumbnail
View/Open
104.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Varis, Kerttu
Date
2022
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tutkitaan huijarisyndrooman ja huonon minäpystyvyyden yleisyyttä IT-alalla. Tutkielma sisältää kaksi näkökulmaa; ensin aihetta tarkastellaan sukupuolen näkökulmasta ja toiseksi kokemuksen näkökulmasta. Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että huijarisyndrooma ja huono minäpystyvyys on yleisintä naisopiskelijoiden ja ohjelmoinnissa kokemattomien keskuudessa.
 
This thesis explores the prevalence impostor syndrome and poor self-efficacy in the IT field. The thesis contains two perspectives; first the subject is viewed from a gender perspective and secondly from an experience perspective. Based on the results of the studies reviewed, it was found that impostor syndrome and poor self-efficacy are most common among female students and those inexperienced in programming.
 
Keywords
ohjelmointi minäpystyvyys tietotekniikka itsetunto huijarisyndrooma sukupuoli tietotekniikka-ala
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206283650

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4346]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työttömyys IT-alalla koko Suomessa ja maakunnissa 2006-2015 

    Kinnunen, Päivi; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla 

    Vilkki, Iida-Lotta (2016)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen ...
  • Luovuutta tukeva johtaminen tietointensiivisellä IT-alalla 

    Juntunen, Linda (2018)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietointensiivisellä IT-alalla työskentelevien esimiesten käsityksiä luovuudesta ja sitä tukevista johtamisen käytännöistä. Tutkielman aihe on tärkeä, sillä alati kasvavalla ...
  • On the impact of computer science outreach events on K-12 students 

    Lakanen, Antti-Jussi (University of Jyväskylä, 2016)
    Many countries have begun to adopt computer science (CS) and computational thinking (CT) into national curricula of compulsory education and upper secondary education. It is argued that learning rigorous CS concepts not ...
  • IT-alan rekrytointiprosessit : naisten kokemuksia rekrytoinnista ja uramahdollisuuksista 

    Lehtisaari, Jenna (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan IT-alalla työskentelevien naisten kokemuksia IT-alan rekrytointiprosesseista. Naisten kokemuksia tarkastellaan sukupuolinäkökulmasta ja keskeistä on, miten sukupuoli merkityksellistyy ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre