dc.contributor.author | Tiittanen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2015-09-01T13:32:25Z | |
dc.date.available | 2015-09-01T13:32:25Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1494076 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46734 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen suomalaisten lukiolaisten kokemuksia kansainvälisestä oppilasvaihdosta Saksassa. Yksi keskeisistä tavoitteistani oli selvittää, kuinka oppilaat kokevat vieraalla kielellä toimimisen autenttisissa tilanteissa, ja millaisia vaikutuksia ulkomailla oleskelulla on oppilasvaihtoon osallistuvan nuoren näkökulmasta. Lisäksi käsittelen tutkielmassani sitä, kuinka koulun vieraan kielen tunnit ovat lukiolaisten mielestä valmistaneet saksan käyttämiseen luokkahuoneen ulkopuolella. Kansainvälisyys sekä monipuolinen kielitaito ovat keskeisessä osassa muun muassa vuonna 2016 voimaan astuvien opetussuunnitelman perusteiden luonnoksessa. Vaikka aihe on ajankohtainen, on koululaisten liikkuvuutta sekä vaihtokokemuksia tutkittu tähän mennessä melko vähän.
Tutkielman aineisto koostuu kuudesta teemahaastattelusta, jotka kerättiin vuoden 2014 aikana. Haastatteluihin osallistui kuusi abiturienttia eri puolilta Suomea, ja he olivat viettäneet kuukaudesta kymmeneen kuukauteen oppilasvaihdossa Saksassa. Koska osallistujien taustat olivat muuten hyvin samankaltaiset, muodosti vaihdon pituus mielenkiintoisen vertailukohdan lukiolaisten välille. Aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä käyttäen, sillä se soveltuu hyvin kokemusten tutkimiseen, jotka ovat keskiössä tässä tutkimuksessa.
Oppilaiden vaihtokokemukset olivat pääasiassa myönteisiä, ja he kokivat tavoitteidensa täyttyneen. Saksan kielen oppiminen sekä kulttuuriin ja saksalaisiin tutustuminen olivat useimmin mainitut syyt vaihtoon osallistumiselle. Lukiolaiset kokivat saaneensa hyvät perustaidot koulun tunneilta, ja opettaja toimi usein kannustajana vaihtoprosessin suunnittelussa. Silti lähes kaikki kaipasivat lisää vapaata keskustelua sekä arkisanaston opettelua koulun tunneille, koska tämä valmistaisi oppilaiden mukaan hyvin aitoihin kielenkäyttötilanteisiin. Vaihdon pituudella osoittautui olevan yllättävän vähän merkitystä yksittäisen oppilaan kokemuksen kannalta. Vieraan kielen käyttämisen koettiin helpottuvan jo muutamissa päivissä tai viikoissa, ja myös kuukauden kesävaihtoon osallistuneet oppilaat huomasivat merkittäviä muutoksia kielitaidossaan. Varmuus käyttää saksaa sekä osittain myös muita vieraita kieliä kasvoi jo lyhyen vaihdon aikana. Yhtälailla lukiolaiset onnistuivat jo lyhyessä ajassa luomaan pysyviä kontakteja saksalaisiin. Tulokset osoittavat, että koululaisten kansainväliseen toimintaan satsaaminen on kannattavaa. Oppilaiden oman kokemuksen mukaan jo muutamilla päivillä tai viikoilla voi olla hyvin myönteinen vaikutus. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (84 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | oppilasvaihto | |
dc.subject.other | kokemuksellinen oppiminen | |
dc.subject.other | informaali oppiminen | |
dc.subject.other | autenttisuus | |
dc.title | Sprachen außerhalb der Schule : Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen Schüleraustausches | |
dc.title.alternative | Erfahrungen finnischer Gymnasiasten während eines internationalen Schüleraustausches | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201509012782 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2015-09-01T13:32:25Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | oppilasvaihto | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | informaali oppiminen | |
dc.subject.yso | autenttisuus | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |