Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
Nykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta ystävyyskoulutoiminnasta. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat lukiolaisten motiivit osallistua projektiin, heidän näkemyksensä projektin suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä heidän kokemuksensa projektin vaikutuksista kulttuurienväliseen oppimiseen ja kielitaitoon.
Työn teoreettisessa osassa tarkastellaan kulttuurienvälistä kompetenssia kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteena Suomen lukio-opetussuunnitelmassa ja sen roolia suhteessa vieraiden kielten opetukseen. Lisäksi valaistaan kohtaamispedagogiikan sekä autenttisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita.
Työn empiirisessä osassa keskitytään seitsemän jyväskyläläisen lukiolaisen kokemuksiin ystävyyskouluprojektista länsisaksalaisen lukion kanssa. Aineiston keräämisen metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Materiaali koostuu kahdesta parihaastattelusta ja yhdestä kolmen hengen ryhmähaastattelusta. Työn empiirisessä osassa keskitytään nimenomaan oppilaiden subjektiivisen kokemuksen kuvaamiseen ystävyyskouluprojektiin liittyen sekä näiden kokemusten analysointiin.
Analyysista kävi ilmi, että lukiolaiset kokivat projektiin osallistumisen hyödylliseksi. Erityisesti puhevalmius ja kuullun ymmärtäminen kehittyivät. Lisäksi positiivisena nähtiin ulkomaisten kontaktien solmiminen ja se, että perhemajoituksessa tutustui syvällisemmin saksalaiseen kulttuuriin. Ystävyyskoulutoiminnan kehitysalueiksi nousivat kokemuksen jälkeinen reflektointi sekä koulunkäynnin merkityksen vahvistaminen vierailujen ohjelmassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
Pynnönen, Johanna (2012)Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ... -
Lernstrategien beim Deutsch- und Englischlernen in finnische gymnasialen Oberstufe
Käppi, Aini (2018)Tämä maisterintutkielma käsittelee lukiolaisten käyttämiä oppimisstrategioita saksan ja englannin opiskelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä oppimisstrategioita oppijat käyttävät saksan ja englannin opiskelussa, ... -
Interkulturelle Kommunikation im Lehrwerk "Gute Idee!"
Hoikkala-Kiiha, Anne (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.