Sosiaalinen media virtuaalitiimien sisäisessä viestinnässä
Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalista mediaa virtuaalitiimien sisäisenä viestintävälineenä. Yritykset ovat ottaneet sosiaalisen median osaksi sisäistä viestintäänsä ja muuta strategista toimintaa. Virtuaalitiimeille, joille viestintä tiimien jäsenten kesken on erittäin tärkeää, sosiaalinen media on hyvä apuväli-ne puheluiden ja videokonferenssien ohella. Aihetta motivoi tutkimaan sen ajankohtaisuus ja vähäinen suomenkielinen tutkinta. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin siitä, minkä kaltaisia sosiaalisen median sovelluksia virtuaalitiimit käyttävät päivittäisessä sisäisessä viestinnässään ja millaisia ominaisuuksia niiltä toivotaan. Samalla tutkimuksessa pyritään vastaamaan siihen, millaisia hyötyjä virtuaalitiimit mahdollisesti saavat käyttäessään sosi-aalista mediaa apunaan sisäisessä viestinnässään. Sen lisäksi pohditaan sen luomia haasteita. Tutkimuksessa havaittiin, että millaisia ominaisuuksia sosi-aalisen median palveluilta toivotaan ja millaisia palveluita käytetään virtuaa-listen tiimien päivittäisessä toiminnassa. Toinen tärkeä löytö oli se, kuinka oi-kean sosiaalisen median palvelun löytäminen voi vaikuttaa miltei yhtä tehok-kaasti tiimin toimintaan, kuin keskustelu kasvotusten. Kolmas tärkeä tutki-muksen löytö oli se, kuinka kansainväliset virtuaaliset tiimit voivat työsken-nellä kellon ympäri sosiaalisen median palveluiden avulla. Tutkimuksessa tultiin myös siihen johtopäätökseen, että hyödyllisimmät sosiaalisen median palvelut, joita virtuaalitiimit voivat käyttää sisäisessä viestinnässään ovat luon-teeltaan sellaisia, missä on hyvien viestintäkeinojen lisäksi sisällönjako ja sisäl-löntuotannon ominaisuuksia. Virtuaalitiimit hyötyvät sosiaalisen median käy-töstä sisäisessä viestinnässään monin tavoin. Oikein käytettyinä sosiaalinen media sisäisenä viestintävälineenä tuo organisaatioille mittavia kustannushyö-tyjä. Sosiaalinen media ei voi kuitenkaan korvata kasvokkain tapaamisia tii-mien jäsenien kesken.
...
This thesis deals with the social media on virtual teams as an inner communica-tion tool. Companies have adopted social media as part of their internal com-munication and other strategic activities. For the virtual teams communication among team members is very important and social media is a great device for calls and video conferencing in addition. The subject was motivated to study its topicality and a minor in Finnish investigation. This study seeks to answer the questions as to the type of social media applications, virtual teams in their daily internal communications, and what kind of features from them virtual teams hope. At the same time, the study attempts to answer it, what the benefits of virtual teams may receive when using social media help of internal commu-nications. In addition to considering the challenges created by social media tools. The study found out that what features of social media services virtual teams need and what kind of services are used in virtual teams' daily opera-tions. Another important discovery was how the right social media service find-ing, may can be effective communication tool as the conversation face to face. The third important research discovery was how the international virtual teams can work around the clock with the help of social media services. The Study also came to the conclusion that most useful social media services virtual teams can use its internal communications are of such a nature, which is also good means of communication content distribution and content production capabili-ties. Virtual teams benefit from the use of social media in internal communica-tion in many ways. If used correctly, social media as an internal communica-tion tool brings organizations significant cost benefits. However social media can’t replace face to face meetings between team’s members.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen verkoston sivustot yrityksen sisäisessä viestinnässä : mahdollisuudet ja haasteet
Randelin, Juha (2012)Tässä tutkielmassa käsitellään sosiaalisen verkoston sivustoja sekä niiden hyödyntämistä yrityksen sisäisessä viestinnässä. Tutkielma toteutettiin sekä tieteellisen kirjallisuuskatsauksen että tapaustutkimuksen avulla. ... -
Työyhteisöviestintä organisaation sisäisessä sosiaalisessa mediassa : kirjallisuuskatsaus tutkimuksista vuosina 2008–2018
Merilä, Laura (2019)Etä- ja projektitöiden lisääntyessä ja työyhteisöjen muuttuessa yhä kansainvälisemmiksi organisaatiot hakevat sisäisestä sosiaalisesta mediasta tukea työyhteisöviestinnän tehostamiseen. Organisaation sisäiseltä ... -
Johtajuus, johtamisen tekniikat ja teknologiset välineet virtuaalitiimien johtamisessa
Leppäniemi, Jari (2013)Leppäniemi, Jari Johtajuus, johtamisen tekniikat ja teknologiset välineet virtuaalitiimien johtami-sessa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 32 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Pirhonen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.