Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorNeulaniemi, Olli
dc.date.accessioned2015-08-11T18:00:20Z
dc.date.available2015-08-11T18:00:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1492671
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46598
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Neulaniemi, O. 2014. ”Paikan lapset” Poikkitieteellinen tutkimus eri-laisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 97 s. ja 9 liitettä. Poikkitieteellisen tutkimukseni tarkoitus oli selvittää, erilaisissa ympäristöissä eli erilaisissa paikoissa asuvien kuudesluokkalaisten luontoon suhtautumista ja tutkia ”erilaisissa elämistodellisuuksissa” asuvien lasten luontositeen juurevuutta. Aineiston keräsin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen osallistujat vastasivat lomakkeen kolmeentoista avoimeen kysymykseen, vapaasti kirjoittaen. Tutkimuksen täsmentyessä keskityin, vain osaan tutkimuskysymyksistä. Tutkimustuloksissa olen tulkinnut laadulliset vastaukset tilastolliseen muotoon. Tilastollisen aineiston kautta tuon esille vastausten jakautumista, muun muassa sijainnillisuuden näkökulmasta. Tutkimukseeni osallistui oppilaita Etelä–Suomesta, Etelä–Pohjanmaalta ja Lapista. Pääpiirteittäin laadullisen tutkimukseni lähestymistapoina vaikutti fenomenologinen, maantieteellinen ja fenomenografinen ajattelu. Fenomenologinen lähestymistapa ilmenee parhaiten tutkimuksen taustafilosofiana ja filosofisena runkona, joskin myös maantieteellisessä ajattelussa. Maantieteellinen ja fenomenografinen ajattelu nousevat enemmänkin esiin tutkimuksellisten seikkojen ja aineiston analysoinnin näkökulmasta. Aineiston analysoinnin suhteen voitaneen löyhästi puhua määrällisestäkin otteesta. Tutkimukseni mukaan, eletty ja koettu paikka useine tekijöineen, vaikuttaisi vastaajien luontoon suhtautumiseen ja luontositeen juurevuuteen. Vanhempien luontoharrastuksilla paljastui olevan selvä yhteys lasten luontoharrastuneisuuteen. Metsästykseen suhtaudut-tiin selvästi kielteisemmin, kuin kalastukseen. Kielteisintä suhtautuminen oli Etelä–Suomen vastaajien osalta ja he myös harrastivat vähiten luontoon liittyviä toimintoja. Asiasanat: Luonto, luontosuhde, alue, paikka, fenomenografia, fenomenologia Kiitokset: UPM ja kollegat. Erityiskiitokset perheelleni ja työni ohjaajalle Päivi Perkkilälle.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (97 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherLuonto
dc.subject.otherluontosuhde
dc.subject.otheralue
dc.subject.otherpaikka
dc.subject.otherfenomenografia
dc.subject.otherfenomenologia
dc.title"Paikan lapset" : poikkitieteellinen tutkimus erilaisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon
dc.title.alternativePoikkitieteellinen tutkimus erilaisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201508112647
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.subject.methodFenomenologia
dc.date.updated2015-08-11T18:00:20Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysoalueet
dc.subject.ysopaikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright