University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Paikan lapset" : poikkitieteellinen tutkimus erilaisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon

Thumbnail
View/Open
2.2Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Neulaniemi, Olli
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
TIIVISTELMÄ Neulaniemi, O. 2014. ”Paikan lapset” Poikkitieteellinen tutkimus eri-laisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma, 97 s. ja 9 liitettä. Poikkitieteellisen tutkimukseni tarkoitus oli selvittää, erilaisissa ympäristöissä eli erilaisissa paikoissa asuvien kuudesluokkalaisten luontoon suhtautumista ja tutkia ”erilaisissa elämistodellisuuksissa” asuvien lasten luontositeen juurevuutta. Aineiston keräsin kyselylomakkeiden avulla. Tutkimukseen osallistujat vastasivat lomakkeen kolmeentoista avoimeen kysymykseen, vapaasti kirjoittaen. Tutkimuksen täsmentyessä keskityin, vain osaan tutkimuskysymyksistä. Tutkimustuloksissa olen tulkinnut laadulliset vastaukset tilastolliseen muotoon. Tilastollisen aineiston kautta tuon esille vastausten jakautumista, muun muassa sijainnillisuuden näkökulmasta. Tutkimukseeni osallistui oppilaita Etelä–Suomesta, Etelä–Pohjanmaalta ja Lapista. Pääpiirteittäin laadullisen tutkimukseni lähestymistapoina vaikutti fenomenologinen, maantieteellinen ja fenomenografinen ajattelu. Fenomenologinen lähestymistapa ilmenee parhaiten tutkimuksen taustafilosofiana ja filosofisena runkona, joskin myös maantieteellisessä ajattelussa. Maantieteellinen ja fenomenografinen ajattelu nousevat enemmänkin esiin tutkimuksellisten seikkojen ja aineiston analysoinnin näkökulmasta. Aineiston analysoinnin suhteen voitaneen löyhästi puhua määrällisestäkin otteesta. Tutkimukseni mukaan, eletty ja koettu paikka useine tekijöineen, vaikuttaisi vastaajien luontoon suhtautumiseen ja luontositeen juurevuuteen. Vanhempien luontoharrastuksilla paljastui olevan selvä yhteys lasten luontoharrastuneisuuteen. Metsästykseen suhtaudut-tiin selvästi kielteisemmin, kuin kalastukseen. Kielteisintä suhtautuminen oli Etelä–Suomen vastaajien osalta ja he myös harrastivat vähiten luontoon liittyviä toimintoja. Asiasanat: Luonto, luontosuhde, alue, paikka, fenomenografia, fenomenologia Kiitokset: UPM ja kollegat. Erityiskiitokset perheelleni ja työni ohjaajalle Päivi Perkkilälle. ...
Alternative title
Poikkitieteellinen tutkimus erilaisissa ympäristöissä asuvien 6. luokkalaisten siteestä luontoon
Keywords
Luonto luontosuhde alue paikka fenomenografia fenomenologia Fenomenografia Fenomenologia koululaiset luonto alueet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201508112647

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koululaisuus esiopetusikäisten lasten silmin : fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä 

    Siitonen, Inkeri (2011)
    TIIVISTELMÄ Siitonen, Inkeri. 2011. KOULULAISUUS ESIOPETUSIKÄISTEN LASTEN SILMIN. Fenomenografinen tutkimus lasten koululaisuuskäsityksistä ja niiden rakentumisesta ekologisissa ympäristöissä. Varhaiskasvatustieteen pro ...
  • Kokemuksia luontotilassa : suomalainen suhtautuminen luontoon ennen ja nyt 

    Partanen, Sinikka (2009)
  • 9-luokkalaisten lajitunnistustaidot ja niihin yhteydessä olevat tekijät 

    Kraft, Henna (2021)
    Lasten ja nuorten lajintuntemuksen taso on todettu heikoksi useissa tutkimuksissa, vaikka lasten tiedetään kykenevän oppimaan tunnistamaan lajeja. Tämä on huolestuttavaa, sillä lajituntemus on tärkeässä roolissa ...
  • Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta 

    Hämäläinen, Jenni (2018)
    Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa ...
  • "Näin myös ison hirven. Hirvi söi jäkälää." : viidesluokkalaisten luontosuhde ja riistaeläintietoisuus oppimissivuston kehittämisen pohjana 

    Jaakkola, Janne (2016)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteenani on tarkastella viidesluokkalaisten luontosuhdetta sekä käsityksiä suomalaisista riistaeläimistä ja niiden elinympäris-töistä. Perusopetuksen uudet opetussuunnitelman perusteet ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre