dc.contributor.advisor | Törmä, Elina | |
dc.contributor.author | Virtanen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2015-06-24T21:02:54Z | |
dc.date.available | 2015-06-24T21:02:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1476727 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46410 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitän yhteisopettajuuden toteutumista opettajien ajat-telussa ja toiminnassa. Lisäksi selvitän, miten opettajat ajattelevat oppilaiden hyötyvän yhteisopettajuudesta inklusiivisessa luokassa. Yhteisopettajuus il-miönä on yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa tapahtuneiden muutosten vuoksi ajankohtainen ja opettajien hyvinvointia ja jaksamista ajatellen tärkeä.
Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Keräsin tutkimusai-neiston yksilöhaastatteluin kesällä 2014. Haastattelin inklusiivisen perusope-tuksen luokan luokanopettajaa ja erityisluokanopettajaa koskien heidän yhteis-opettajuutensa toteutumista. Käytin tutkimuksessani aineistolähtöistä sisällön-analyysiä.
Tutkimuksestani käy ilmi, että tutkimani opettajat kokevat yhteis-opettajuuden myönteisenä. Opettajien toimivan yhteisopettajuuden taustalla ovat yhteiset arvot ja kasvatuskäytänteet. Opettajat käyttävät luokassaan yhteis-toiminnallisia opetusmenetelmiä. He ajattelevat yhteistoiminnallisten oppimis-tapojen harjaannuttavan oppilaiden sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja. Lisäksi he kokevat inklusiivisen oppimisympäristön myönteisenä oppilaan yhteisöllisyy-den tunteen kokemista ja itsetuntoa ajatellen. Tutkimustuloksista käy ilmi, että inklusiivisessa luokassa sosiaaliset ja akateemiset taidot nähdään rinnakkain kulkevina ja yhtä tärkeinä oppimisen tavoitteina. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | inkluusio | |
dc.subject.other | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.other | yhteisopettajuus | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.title | Yhteisopettajuuden toteutuminen inkluusioluokassa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506252434 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-24T21:02:54Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | yhteisopettajuus | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |