Vapaalaskuvälineiden ja -brändien eWOM-viestinnän motivaatiotekijät
Viestintä erilaisissa online-kanavissa on nykypäivänä yleinen tapa olla vuoro-vaikutuksessa tuttujen, mutta myös tuntemattomien henkilöiden kanssa. Verkkovälitteinen suusanallinen viestintä, eWOM-viestintä on noussut digitaalisessa maailmassa tärkeäksi markkinointivälineeksi yrityksille. eWOM-viestintä ja online-suosittelu on osa jokapäiväistä vuorovaikutusta arvostelusivustoilla, so-siaalisissa verkkoyhteisöissä, blogeissa, sisällönjakosivustoilla sekä muissa sosi-aalisen median kanavissa. eWOM-viestintä on tärkeää kaikille organisaatioille, se viestittää yritykselle kuluttajien asenteista ja mielipiteistä tuotteita tai palve-luja kohtaan. Kuluttajien asenteet ja mielipiteet ovat tärkeitä tekijöitä yrityksen menestymisen kannalta. Tässä tutkimuksessa on tutkittu eWOM-viestinnän jakamiseen johtavien motivaatioiden taustatekijöitä. Tutkimuksen pääpaino on eWOM-viestinnän motivaatiotekijöiden tutkiminen viestin lähettäjän näkökul-masta. Tutkimuksessa on tutkittu myös suljetun ja avoimen online-kanavan erojen vaikutusta jakaa eWOM-viestintää sekä tutkittu negatiivisen ja positiivi-sen eWOM-viestinnän eroja jakamisen motivaation kannalta. Tutkielmassa on ensin esitelty aiempaa kirjallisuutta eWOM-viestinnästä ja sen jakamisen moti-vaatiotekijöistä. Tämän jälkeen on esitelty empiirinen laadullinen tutkimus eWOM-viestinnän jakamisen motivaatiotekijöistä, joka on rajattu koskemaan vapaalaskuvälineiden ja –brändien eWOM-viestintää viestin lähettäjän näkö-kulmasta. Haastatteluaineisto on kerätty teemahaastatteluina ja haastatellut henkilöt ovat suomalaisia vapaalaskijoita. Haastatellut valittiin yhtä lukuun ottamatta suomalaisesta suljetusta vapaalaskuaiheisesta Facebook-ryhmän jä-senistöstä. Tutkimustulokset tukevat kirjallisuudessa löydettyjä tuloksia motivaatiotekijöistä jakaa eWOM-viestintää erilaisissa online-kanavissa. Kaikki tämän tutkimuksen viitekehyksessä esitellyt motivaatiot esiintyivät tämänkin tutkimuksen haastatteluissa. Tutkimuksessa löydettiin uusia motivaatiotekijöitä, joita aiemmassa kirjallisuudessa ei ole mainittu, kuten sponsorointi ja harhauttaminen.
...
Communication in different online platforms has become a common way for people to interact with their own common connections but it has also become a place for interacting with new previously unknown people. Electronic word of mouth communication (eWOM) has become important marketing tool for com-panies in the digitalized world. eWOM communication and online recommen-dation are a part of our everyday interaction through review sites, social net-working sites, blogs, content sharing sites, and many other social media plat-forms. eWOM communication is important for all organizations. It communicates consumers' attitudes and opinions toward products or services to compa-nies. Consumer attitudes and opinions are important factors in the company's success. This research studies the motivation factors of sharing eWOM commu-nications. The focus of this research is on the motivation factors of eWOM communications from the sender perspective. This research also studies the dif-ference of influence between closed and open online platform sharing eWOM communication and influence of the eWOM valence. The first part of this pre-sents the previous research literature of eWOM-communication and motivation of sharing eWOM. The second part of this study presents an empirical qualitative research of eWOM motivation factors. Empirical part is limited to freeride skiing equipment and the freeride skiing brands. The data was collected with theme interview and the interviewees were Finnish freeride skiers. The interviewees were selected from closed Finnish freeride community Facebook group. The results of this research support the earlier literature of motivation factors to share eWOM in online platforms. The same motivation factors presented in the framework that was used for this research are all presented in the interviews of this research. This research also found new motivation factors that were not mentioned in the previous literature, such as sponsorship and misleading.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elektroninen suosittelumarkkinointi blogeissa : viestijän ja viestin sisällön vaikutukset eWOM-viestinnän uskottavuuteen ja kuluttajakäyttäytymiseen
Ranta, Emma (2015)Blogien lukeminen ja sen myötä markkinointi blogeissa on lisääntynyt viime vuosina merkittävästi. Blogit tarjoavat mahdollisuuden jakaa reaaliajassa multimediasisältöjä tuhansille blogin aiheesta kiinnostuneille lukijoille. ... -
eWOM-viestinnän motivaatiotekijät viestin lähettäjän näkökulmasta
Mattila, Juuso (2015) -
An analysis of fear factors predicting enterprise social media use in an era of communication visibility
Van Zoonen, Ward; Treem, Jeffrey W.; Sivunen, Anu (Emerald, 2022)Purpose The benefits associated with visibility in organizations depend on employees' willingness to engage with technologies that utilize visible communication and make communication visible to others. Without the ... -
I recommend what you recommend : impact of social influence and brand perceptions on consumer recommendations
Kukkonen, Maria (2017)Ihmiset vaihtavat usein mielipidettään tai käyttäytymistään vastaamaan muiden ihmisten mielipiteitä ja käyttäytymistä kuuluakseen joukkoon, eli mukautuvat. Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sosiaalista mukautumista ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.