dc.contributor.advisor | Kolu, Jaana | |
dc.contributor.author | Pöllänen, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2015-06-16T10:01:19Z | |
dc.date.available | 2015-06-16T10:01:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46331 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka yläasteen ruotsin kielen opettajat huomioivat opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälaisia keinoja opettajat käyttävät opetuksessaan helpottaakseen näiden oppilaiden kieltenopiskelua. Tarkoituksena on myös ottaa selvää, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielen suhteen suomenkielisille oppilaille, joilla on havaittu lukivaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on myös antaa tietoa tuleville kieltenopettajille lukivaikeuksista.
Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi yläkoulun ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukivaikeuksisista oppilaista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.
Tulokset osoittivat, että ruotsinopettajat huomioivat monipuolisesti opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin esille, että kaikki opettajat tekevät yhteistyötä erityisopettajan kanssa näiden oppilaiden tarpeiden huomioimiseksi. Tutkimukseen osallistuneet opettajat myös tunsivat, etteivät he eivät saaneet riittävästi tietoa lukivaikeuksista omana opiskeluaikanaan. Opettajilla ei ollut yhtenäistä näkemystä siitä, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielessä lukivaikeuksisille oppilaille.
Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että tietoisuutta lukivaikeudesta ja muista oppimisvaikeuksista tulisi lisätä aineenopettajien keskuudessa, parhaassa tapauksessa jo opettajankoulutuslaitoksella. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | dyslexi | |
dc.subject.other | läs- och skrivsvårigheter | |
dc.subject.other | högstadiet | |
dc.subject.other | språkinlärning | |
dc.subject.other | främmande språk | |
dc.title | Svensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506162337 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-06-16T10:01:19Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |