Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKolu, Jaana
dc.contributor.authorPöllänen, Sanni
dc.date.accessioned2015-06-16T10:01:19Z
dc.date.available2015-06-16T10:01:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46331
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka yläasteen ruotsin kielen opettajat huomioivat opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälaisia keinoja opettajat käyttävät opetuksessaan helpottaakseen näiden oppilaiden kieltenopiskelua. Tarkoituksena on myös ottaa selvää, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielen suhteen suomenkielisille oppilaille, joilla on havaittu lukivaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena on myös antaa tietoa tuleville kieltenopettajille lukivaikeuksista. Tutkimukseen osallistui yhteensä viisi yläkoulun ruotsinopettajaa, joilla on kokemusta lukivaikeuksisista oppilaista. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja materiaali analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että ruotsinopettajat huomioivat monipuolisesti opetuksessaan oppilaat, joilla on lukivaikeuksia. Tutkimustuloksissa nousi kuitenkin esille, että kaikki opettajat tekevät yhteistyötä erityisopettajan kanssa näiden oppilaiden tarpeiden huomioimiseksi. Tutkimukseen osallistuneet opettajat myös tunsivat, etteivät he eivät saaneet riittävästi tietoa lukivaikeuksista omana opiskeluaikanaan. Opettajilla ei ollut yhtenäistä näkemystä siitä, mikä tuottaa vaikeuksia ruotsin kielessä lukivaikeuksisille oppilaille. Tutkimustulosten perusteella voidaan olettaa, että tietoisuutta lukivaikeudesta ja muista oppimisvaikeuksista tulisi lisätä aineenopettajien keskuudessa, parhaassa tapauksessa jo opettajankoulutuslaitoksella.fi
dc.format.extent28
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdyslexi
dc.subject.otherläs- och skrivsvårigheter
dc.subject.otherhögstadiet
dc.subject.otherspråkinlärning
dc.subject.otherfrämmande språk
dc.titleSvensklärarnas uppfattningar om dyslexi i språkundervisning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506162337
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2015-06-16T10:01:19Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot