Taideväärennökset Suomessa : Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseon arkiston taideväärennöksistä ja Keskusrikospoliisin Rikosmuseon taideväärennöskokoelman näkökulmista
Taideväärennöksiä on aiemmissa tutkielmissa käsitelty lähinnä tapaustutkimusmaisesti yksittäisten ajanjaksojen tai tapausten pohjalta. Kokonaisvaltaista tutkimusta Suomessa esiintyvistä taideväärennöksistä ei ole tehty eikä nykyisen tutkimustiedon pohjalta voida luoda kokonaisvaltaista kuvaa siitä, keiden taiteilijoiden teoksia Suomessa väärennetään, miltä ajanjaksolta väärennetyt teokset ovat ja millaisia teokset ovat esimerkiksi aihepiiriltään tai tekniikaltaan.
Tutkielmani ensisijaisena tarkoituksena on antaa kokonaiskuva siitä millaista taidetta Suomessa väärennetään. Selvitän keiden taiteilijoiden teoksia väärennetään, minkä tyylisiä ja miltä ajalta teokset ovat, mihin tekijöihin tunnistus aitoudesta perustuu ja millä keinoilla teos on tutkittu. Lisäksi kartoitan Suomessa liikkuvien taideväärennösten tasoa ja sitä, kuinka usein samaan teokseen törmätään uudestaan.
Tutkielmani ydinmateriaalin muodostavat Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseon arkisto taideväärennöksistä ja Keskusrikospoliisin Rikosmuseon taideväärennöskokoelma. Lisätietoa aineistoon tuovat myös asiantuntijahaastattelut. Komparatiivisella metodilla kokoan arkiston ja kokoelman tiedot ja analysoin niitä saadakseni vastaukset tutkimuskysymyksiini.
Tutkielmani tuloksien perusteella Suomessa väärennetään joko alueellisesti tai valtakunnallisesti hyvin tunnettuja taiteilijoita, joiden tuotanto on melko laajaa. Taiteilijoista väärennetään niin kultakauden mestareiden kuin tuoreempienkin taiteilijoiden töitä. Myös tunnettujen ulkomaalaisten taiteilijoiden teoksia väärennetään. Suosituimmat väärennettyjen teosten aihepiirit ovat maisemat sekä ihmisaiheet. Toteutustavoista suosituimpia ovat öljyvärit ja litografiat. Teokset tutkitaan aina taidehistoriallisesti mutta usein myös teknisiä apuvälineitä käyttäen. Tutkimuksen perusteella Suomessa esiintyvien taideväärennösten taso on pääsääntöisesti hyvä ja erityisesti aikalaisväärennökset ovat vaikeita arvioida. Yleisimmin teoksia väärennetään muuttamalla tai lisäämällä signeeraus tai väärentämällä koko teos.
...
Alternative title
Kansallisgallerian Ateneumin taidemuseon arkiston taideväärennöksistä ja Keskusrikospoliisin Rikosmuseon taideväärennöskokoelman näkökulmistaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taideväärennöksiä 1990-luvun Suomessa
Pirhonen, Johanna (2001) -
Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman seitsemän kreikkalaisen keramiikkavaasin ihmisaiheiset vaasimaalaukset
Juurela, Johanna (2024)Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ... -
Tuoteväärennösten ja taideväärentämisen rajalla : suomalaisen taideteollisen muotoilun väärennökset ja laittomat jäljitelmät
Kelloniemi, Niina (2020)Maisterintutkielmani tavoitteena on muodostaa tutkimusaineiston tapausesimerkkien pohjalta käsitys suomalaisen taideteollisen muotoilun väärennöksistä ja laittomista jäljitelmistä. Aihetta on tutkittu marginaalisesti ja ... -
Taideteoksen tekaistu provenienssi taiderikoksen perustana
Könönen, Christa (2020)Taidehistorian oppiaineen kandidaatintutkielmassa käydään läpi suomalaiseen musiikkisukuun liittyvän esimerkkitapauksen kautta, kuinka tärkeässä roolissa keksitty teoksen synty- ja omistajuushistoria on taideväärennöksiä ... -
Taiderikollisten kertomukset taideväärennösten vaiheista : narratiivinen analyysi FAKE-väärennöskokonaisuuden esitutkinta-pöytäkirjoista
Heikkinen, Henna; Salmela, Salla (2021)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan taiderikollisten kertomia valheita taideväärennöstoiminnan vaiheista. Aineistona toimii Keskusrikospoliisin tutkiman FAKE-taideväärennösvyyhdin esitutkintapöytäkirjat, joita ...