Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman seitsemän kreikkalaisen keramiikkavaasin ihmisaiheiset vaasimaalaukset
Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ja tutkitaan niiden vaasimaalausten kuva-aiheita ja kuva-aiheiden sisältämiä merkityksiä. Tarkasteltavia vaaseja yhdistää olennaisesti niiden kreikkalainen alkuperä ja vaasimaalauksen ihmishahmoinen kuvitus, joka kokoaa tutkittavien vaasimaalausten kuva-aiheet yhteisen teeman alle. Vaasit ajoittuvat noin vuosien 490–300 eaa. välille ja neljä niistä edustaa attikalaista ja kolme eteläitalialaista vaasimaalausta.
Tutkielman kahteen tutkimuskysymykseen 1. Minkälaisia ihmishahmoisia kuva-aiheita aineistoksi valituissa Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman seitsemän keramiikkavaasin vaasimaalauksissa on? ja 2. Mitä merkityksiä tutkittaviin kuva-aiheisiin liittyy? etsitään vastauksia ikonografisen tutkimuksen keinoin soveltamalla analyysissa Erwin Panofskyn ikonologista tulkintamallia. Analyysissa käy ilmi, että neljän attikalaisen vaasin vaasimaalauksissa kuva-aiheiden kirjo on hyvin laaja – skyfoksessa on mahdollisesti kuva komasteista, mustakuvioisessa lekyytissä Herakleeseen liittyvästä amatsonomakhiasta, vatsalekyytissä villan parissa työskentelevästä vaimosta ja valkopohjaisessa lekyytissä haudan luona vierailusta. Kuva-aiheena komastien merkitysten voidaan nähdä olevan yhteydessä erityisesti Dionysia-juhlien viettämiseen, mutta lekyyttien ja vatsalekyytin vaasimaalauksissa esiintyvien kuva-aiheiden merkitysten voidaan puolestaan kaikkien nähdä olevan kytköksissä omalla tavallaan persialaissotien aiheuttamiin moninaisiin yhteiskunnallisiin muutoksiin. Kolmen eteläitalialaisen vaasin vaasimaalaukset ovat puolestaan kaikki naisaiheisia – pullossa on mahdollisesti kuva hääseremoniaansa valmistautuvasta naisesta, pelikessä naishahmosta, jota Eros on saattamassa tuonpuoleiseen, ja skyfoidi pyksis -rasian kannessa irrallisesta naisen päästä. Kuva-aiheena hääseremoniaan valmistautuvan naisen merkitysten voidaan nähdä kytkeytyvän erityisesti ajan poliittiseen ilmapiiriin ja naishahmon ja Eroksen sekä irrallisen naisen pään puolestaan kuoleman tematiikkaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Demeteriksi tulkittujen terrakottaveistosten ikonografinen analyysi : Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman kolme veistosta
Juurela, Johanna (2022)Tutkielmassa tarkastellaan kolmea Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelmasta löytyvää Demeter-jumalattareksi tulkittua kreikkalaista terrakottaveistosta ja tutkitaan niiden sisältöä. Veistokset on Joensuun taidemuseon ... -
Kuopion taidemuseon Toivolan kokoelman vanha eurooppalainen taide
Koivulahti, Tiina; Hakkarainen, Maarit (2000) -
Öljyvärimaalausten varkaudet taidemarkkinoiden barometrina
Mäkelä, Toni (2011)Taidemarkkinoilla on havaittu, että taiteilijan arvostuksen lisääntyessä, kyseisen taiteilijan väärennösten määrä lisääntyy. Pro gradu – tutkielmassa selvitetään, voiko öljyvärimaalausvarkauksien perusteella tehdä samanlaista ... -
Taidelaitos kunnallisbyrokratiassa : Joensuun taidemuseo 1962-1992
Vihavainen, Satu (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.