Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMönkölä, Sanna
dc.contributor.authorOksanen, Oskari
dc.date.accessioned2015-06-02T07:46:52Z
dc.date.available2015-06-02T07:46:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46154
dc.description.abstractDigitaalinen käyttöoikeuksien hallinta — lyhennettynä DRM — on ollut yksi peliteollisuuden kiistellyimmistä keinoista hillitä piratismia Internetin kaupallistumisen jälkeen. Vaikka menetelmää pidettiin alunperin välttämättömyytenä pelialalle, pelaajat ja jopa pelinkehittäjät ovat väittäneet menetelmän olevan vain haitaksi laillisille pelaajille ja pikemminkin houkuttelevan käyttäjiä piratoimaan pelinsä sen seurauksena. Tässä tutkielmassa käsitellään aluksi digitaalista käyttöoikeuksien hallintaa yleisesti, Internetin yleistymistä edeltäneitä tietokonepelien suojausmenetelmiä ja lopuksi neljää DRM-pohjaista suojausmenetelmää tietokonepelialalta.fi
dc.description.abstractDigital rights management — DRM for short — has been one of gaming industry’s most controversial methods to combat piracy since the commercialization of the Internet. While DRM was initially deemed as a necessity for the industry, gamers and even game developers have claimed that the method only serves as a hindrance for legal customers and that it tempts people to pirate their games because of that. This thesis first examines digital rights management in general, computer game protection methods used before the widespread usage of the Internet, and lastly four DRM methods used in the computer games.en
dc.format.extent21
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdrm
dc.subject.otherdigital rights management
dc.subject.othertietokonepelit
dc.subject.otherpiratismi
dc.subject.otherkopiosuojaus
dc.titleDigitaaliset rajoitukset tietokonepelien suojauksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506022146
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2015-06-02T07:46:53Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot