Digitaaliset rajoitukset tietokonepelien suojauksessa
Abstract
Digitaalinen käyttöoikeuksien hallinta — lyhennettynä DRM — on ollut yksi peliteollisuuden kiistellyimmistä keinoista hillitä piratismia Internetin kaupallistumisen jälkeen. Vaikka menetelmää pidettiin alunperin välttämättömyytenä pelialalle, pelaajat ja jopa pelinkehittäjät ovat väittäneet menetelmän olevan vain haitaksi laillisille pelaajille ja pikemminkin houkuttelevan käyttäjiä piratoimaan pelinsä sen seurauksena. Tässä tutkielmassa käsitellään aluksi digitaalista käyttöoikeuksien hallintaa yleisesti, Internetin yleistymistä edeltäneitä tietokonepelien suojausmenetelmiä ja lopuksi neljää DRM-pohjaista suojausmenetelmää tietokonepelialalta.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022146Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish