8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Medialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky-
yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille
yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan
lasten käsityksiä mainoksista ja suhdetta niihin. Samalla hahmotellaan
suuntaa sille, millaista mediakasvatusta tarvittaisiin, jotta lapsista kasvaisi taitavia
ja kriittisiä mainosten lukijoita. Tutkimuksen kohdejoukkona on yksi 2.
luokan oppilasryhmä, yhteensä kaksikymmentä oppilasta. Aineisto koostuu
neljästä ryhmähaastattelusta ja kahdestakymmenestä lasten tuottamasta piirroksesta.
Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin tapaan.
Tutkimuksessa selvisi, että lapsilla on jo paljon tietoa mainoksista. Lapset
tiedostivat mainosten myyntitarkoituksen ja tunnistivat mainoksissa käytettäviä
suostuttelutapoja. Mainonnan tuotantoon liittyvien tekijöiden ymmärtäminen
oli lapsille vielä hankalaa. Lasten suhtautumistavat mainoksia kohtaan
osoittautuivat hyvin ristiriitaisiksi ja tilanteittain vaihteleviksi. Aikuisille suunnattuihin
mainoksiin suhtauduttiin kriittisemmin kuin lapsille suunnattuihin
mainoksiin, ja mainoksia tarkasteltiin pitkälti niissä mainostettavien tuotteiden
kautta. Lapset kertoivat jutelleensa mainoksista kavereidensa kanssa, ja osa lapsista
oli hyödyntänyt mainoksia leikeissään. Suurin osa lapsista oli myös joskus
ostanut tai pyytänyt vanhempaa ostamaan mainoksen perusteella.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan mediakasvatukseen
tulee liittää monipuolista mainosten käsittelyä: itse tekemistä, analysointia
ja keskustelua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Silleen ihan tyylikäs mutta liian massa" : kahdeksasluokkalaiset mainosanalyysin tekijöinä
Piironen, Salla (2009) -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ... -
Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria
Krogerus, Nora (2008)Tässä tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysytään miten niiden käsittelemät ilmiöt merkityksellistyvät mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyväntekeväisyyden ja ... -
Toimintatutkimus 6–9-vuotiaiden lasten mediavalmiuksista ja mediataidoista
Hautaviita, Janika (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2012) -
Verettömät vaalit? : kevään 2007 eduskuntavaalien mainonnan analyysi
Tuure, Herttaliisa (2008)Pro gradu käsittelee kevään 2007 eduskuntavaalien mainontaa. Työssä käsitellään kolmen suurimman puolueen, Suomen Keskustan, Suomen Sosiaalidemokraattisen puolueen ja Kansallisen Kokoomuksen, vaalimainontaa. Puolueilta on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.