University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteiskunnallisen mainonnan merkitykset osana postmodernia kulutuskulttuuria

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Krogerus, Nora
Date
2008
Discipline
SosiologiaSociology

 
Tässä tutkimuksessa analysoidaan yhteiskunnallisia mainoskuvia, ja kysytään miten niiden käsittelemät ilmiöt merkityksellistyvät mainonnan kontekstissa. Tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan hyväntekeväisyyden ja eettisyyden käsitteiden muuntumista mainoksissa erilaisiksi kulutusvalinnoiksi ja niin sanotuiksi ostettaviksi ja myytäviksi suureiksi. Tutkimuksen teoreettisena kehyksenä toimii postmodernia kulutuskulttuuria tarkasteleva tutkimusperinne. Tutkimus kiinnittyy myös kulttuurin visuaalisuutta tarkastelevaan sosiologian traditioon, joka lähestyy yhteiskunnallisia ilmiöitä visuaalisuuden näkökulmasta. Tutkimuksen lähtökohtana on ajatus, että mainontaa ja muuta median tuottamaa visuaalista materiaalia voidaan lähestyä pintana, joka sekä muodostaa että heijastaa niitä todellisuudessa vaikuttavia käsityksiä, arvoja ja asenteita, jotka liittyvät kulutukseen, hyväntekeväisyyteen ja eettiseen toimintaan. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 159 yhteiskunnallisesta katumainosjulisteesta, jotka ovat olleet esillä Suomen katukuvassa vuosien 2004–2007 aikana. Aineistona olevat mainoskuvat on teemoiteltu niiden käsittelemän sisällön perusteella seuraaviin teemaryhmiin: Hyväntekeväisyys, Kulutusvalinnat, Elämänarvot, Ammattiosaaminen sekä Terveys-ja päihdevalistus. Teemoittelun jälkeen aineistosta on valittu yhteensä kuusi mainoskampanjaa, joihin tutkimuksen varsinainen analyysi keskittyy. Analysoitavien mainosten valintaa koko aineistosta on ohjannut työn tutkimuskysymys sekä aineistolle suoritetun teemoittelun tulokset. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään semiootikko Roland Barthesilta peräisin olevaa semioottista merkityskoodistoa, jonka avulla analyysin kohteeksi valittuja mainoskuvia analysoidaan viiden eri merkityskoodin kautta. Analyysi muodostuu mainosten lähiluennasta, jossa eritellään niiden kuvallisia elementtejä ja niihin sisältyvien merkityspotentiaalien konstruoitumista. Tutkimuksen kiinnostuksen kohteena on ollut selvittää yhteiskunnallisen mainonnan tapaa merkityksellistää hyväntekeväisyyden ja eettisyyden käsitteitä. Tutkimuksen tuloksena voidaan pitää havaintoa, kuinka nämä ilmiöt muuntuvat yhteiskunnallisissa mainoskuvissa joukoksi erilaisia kulutusvalintoja ja siten osaksi myöhäismodernin kulutuskulttuurin merkitysavaruutta. ...
Keywords
yhteiskunnallinen mainonta mainonta kulutuskulttuuri visuaalinen kulttuuri semiotiikka mainokset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201207122070

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising 

    Ohtonen, Juuso (2021)
    Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ...
  • Rhetoric of the visual : metaphor in a still image 

    Lehtonen, Kimmo E. (University of Jyväskylä, 2011)
  • Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa 

    Hirvonen, Heikki (2019)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ...
  • Pahuuden piinasta syntisen hyvään : Magnum 7 syntiä - mainonnan merkitykset ja suhde taideperinteeseen 

    Kankainen, Reetta (2009)
  • Luonnoton luonto : mainonnan luontokuvien analysointia ja tulkintaa 

    Suonio, Riikka (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre