Show simple item record

dc.contributor.authorVoutilainen, Marika
dc.date.accessioned2015-06-02T05:13:54Z
dc.date.available2015-06-02T05:13:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474821
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46151
dc.description.abstractMedialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky- yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan lasten käsityksiä mainoksista ja suhdetta niihin. Samalla hahmotellaan suuntaa sille, millaista mediakasvatusta tarvittaisiin, jotta lapsista kasvaisi taitavia ja kriittisiä mainosten lukijoita. Tutkimuksen kohdejoukkona on yksi 2. luokan oppilasryhmä, yhteensä kaksikymmentä oppilasta. Aineisto koostuu neljästä ryhmähaastattelusta ja kahdestakymmenestä lasten tuottamasta piirroksesta. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin tapaan. Tutkimuksessa selvisi, että lapsilla on jo paljon tietoa mainoksista. Lapset tiedostivat mainosten myyntitarkoituksen ja tunnistivat mainoksissa käytettäviä suostuttelutapoja. Mainonnan tuotantoon liittyvien tekijöiden ymmärtäminen oli lapsille vielä hankalaa. Lasten suhtautumistavat mainoksia kohtaan osoittautuivat hyvin ristiriitaisiksi ja tilanteittain vaihteleviksi. Aikuisille suunnattuihin mainoksiin suhtauduttiin kriittisemmin kuin lapsille suunnattuihin mainoksiin, ja mainoksia tarkasteltiin pitkälti niissä mainostettavien tuotteiden kautta. Lapset kertoivat jutelleensa mainoksista kavereidensa kanssa, ja osa lapsista oli hyödyntänyt mainoksia leikeissään. Suurin osa lapsista oli myös joskus ostanut tai pyytänyt vanhempaa ostamaan mainoksen perusteella. Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan mediakasvatukseen tulee liittää monipuolista mainosten käsittelyä: itse tekemistä, analysointia ja keskustelua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (87 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlapset
dc.subject.othermainokset
dc.subject.othermedia
dc.subject.othermediakasvatus
dc.subject.othermainonnan lukutaito
dc.title8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506022142
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-06-02T05:13:54Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysomainokset
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record