dc.contributor.author | Voutilainen, Marika | |
dc.date.accessioned | 2015-06-02T05:13:54Z | |
dc.date.available | 2015-06-02T05:13:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1474821 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46151 | |
dc.description.abstract | Medialukutaito ja mainonnan lukutaito ovat kansalaistaitoja, joita jokainen nyky-
yhteiskunnassa tarvitsee. Koululla on tärkeä tehtävä tarjota kaikille lapsille
yhtäläiset mahdollisuudet kehittää näitä taitoja. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan
lasten käsityksiä mainoksista ja suhdetta niihin. Samalla hahmotellaan
suuntaa sille, millaista mediakasvatusta tarvittaisiin, jotta lapsista kasvaisi taitavia
ja kriittisiä mainosten lukijoita. Tutkimuksen kohdejoukkona on yksi 2.
luokan oppilasryhmä, yhteensä kaksikymmentä oppilasta. Aineisto koostuu
neljästä ryhmähaastattelusta ja kahdestakymmenestä lasten tuottamasta piirroksesta.
Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin tapaan.
Tutkimuksessa selvisi, että lapsilla on jo paljon tietoa mainoksista. Lapset
tiedostivat mainosten myyntitarkoituksen ja tunnistivat mainoksissa käytettäviä
suostuttelutapoja. Mainonnan tuotantoon liittyvien tekijöiden ymmärtäminen
oli lapsille vielä hankalaa. Lasten suhtautumistavat mainoksia kohtaan
osoittautuivat hyvin ristiriitaisiksi ja tilanteittain vaihteleviksi. Aikuisille suunnattuihin
mainoksiin suhtauduttiin kriittisemmin kuin lapsille suunnattuihin
mainoksiin, ja mainoksia tarkasteltiin pitkälti niissä mainostettavien tuotteiden
kautta. Lapset kertoivat jutelleensa mainoksista kavereidensa kanssa, ja osa lapsista
oli hyödyntänyt mainoksia leikeissään. Suurin osa lapsista oli myös joskus
ostanut tai pyytänyt vanhempaa ostamaan mainoksen perusteella.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä, jonka mukaan mediakasvatukseen
tulee liittää monipuolista mainosten käsittelyä: itse tekemistä, analysointia
ja keskustelua. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (87 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | mainokset | |
dc.subject.other | media | |
dc.subject.other | mediakasvatus | |
dc.subject.other | mainonnan lukutaito | |
dc.title | 8-9-vuotiaiden lasten käsityksiä mainoksista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506022142 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2015-06-02T05:13:54Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | mainokset | |
dc.subject.yso | mainonta | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |