Show simple item record

dc.contributor.advisorReukauf, Marianne.
dc.contributor.authorLuokkanen, Sanni
dc.date.accessioned2015-06-01T13:12:59Z
dc.date.available2015-06-01T13:12:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46145
dc.description.abstractSaksan kielellä on tärkeä asema Suomessa, sillä Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. Toiseen maailmansotaan asti saksan kieli oli ensimmäinen vieras kieli suomen ja ruotsin ohella taloudellisella ja tieteellisellä saralla, kunnes englannin kieli alkoi valloittaa globalisaation ja Euroopan yhdentymisen myötä. Saksan kieltä Suomessa sekä ympäri maailmaa tukee Goethe-instituutti. Se haluaa herättää kiinnostusta saksan kieleen ja tukea sen opiskelua. Se järjestää erilaisia kulttuurisia tapahtumia ja saksan kielikursseja. Tässä työssä tutkin sitä, kuinka Goethe-instituutti tukee ja motivoi suomalaisten koululaisten saksan kielen oppi-mista. Tutkielmaa varten lähetettiin kyselylomake saksan kielen opettajalle ja tehtiin haastattelu Goethe-instituutissa saksanopetuksen pedagogisen yhteyshenkilön kanssa. Vastauksista ilmeni, että Goethe-instituutilla on paljon motivoivia ja hyödyllisiä tapahtumia sekä lainattavaa materiaalia. Saksan kielen lukijoiden määrä peruskoulussa ja lukiossa ei tosin ole kasvanut juurikaan. Englannin kieli on suosituin vieras kieli Suomessa. Goethe-instituutti on maailmanlaajuinen verkosto mutta saksan kieli ei ole kansainvälinen kommunikaation kieli kuten englanti. Vieraan kielen opiskelijan kannustin on motivaatio, joka on tärkeä osa oppimista. Kielitaito on nykyään tärkeää työelämässä. Saksa on tieteen, kulttuurin ja matkailun kieli. Monille nuorille ihmisille Saksa voi olla portti varmaan tulevaisuuteen.fi
dc.format.extent36
dc.language.isoger
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersaksan kieli
dc.subject.othersaksan kieli Suomessa
dc.subject.othersaksa vieraana kielenä
dc.subject.otherGoethe-instituutti
dc.subject.othermotivaatio
dc.titleDie Rolle des Goethe-Instituts für den DaF-Unterricht in Finnland
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506012135
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2015-06-01T13:13:00Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright