Die Rolle des Goethe-Instituts für den DaF-Unterricht in Finnland
Saksan kielellä on tärkeä asema Suomessa, sillä Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. Toiseen maailmansotaan asti saksan kieli oli ensimmäinen vieras kieli suomen ja ruotsin ohella taloudellisella ja tieteellisellä saralla, kunnes englannin kieli alkoi valloittaa globalisaation ja Euroopan yhdentymisen myötä.
Saksan kieltä Suomessa sekä ympäri maailmaa tukee Goethe-instituutti. Se haluaa herättää kiinnostusta saksan kieleen ja tukea sen opiskelua. Se järjestää erilaisia kulttuurisia tapahtumia ja saksan kielikursseja.
Tässä työssä tutkin sitä, kuinka Goethe-instituutti tukee ja motivoi suomalaisten koululaisten saksan kielen oppi-mista. Tutkielmaa varten lähetettiin kyselylomake saksan kielen opettajalle ja tehtiin haastattelu Goethe-instituutissa saksanopetuksen pedagogisen yhteyshenkilön kanssa.
Vastauksista ilmeni, että Goethe-instituutilla on paljon motivoivia ja hyödyllisiä tapahtumia sekä lainattavaa materiaalia. Saksan kielen lukijoiden määrä peruskoulussa ja lukiossa ei tosin ole kasvanut juurikaan. Englannin kieli on suosituin vieras kieli Suomessa. Goethe-instituutti on maailmanlaajuinen verkosto mutta saksan kieli ei ole kansainvälinen kommunikaation kieli kuten englanti.
Vieraan kielen opiskelijan kannustin on motivaatio, joka on tärkeä osa oppimista. Kielitaito on nykyään tärkeää työelämässä. Saksa on tieteen, kulttuurin ja matkailun kieli. Monille nuorille ihmisille Saksa voi olla portti varmaan tulevaisuuteen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vielfalt der Varietäten : Projektbasiertes Materialpaket für DaF-Unterricht in Finnland auf Niveau B2
Niskanen, Meri (2024)Saksa on plurisentrinen kieli eli sillä on useampi standardisoitu kielivariantti. Tätä ilmiötä esiintyy myös muissa kielissä, kuten englannissa, espanjassa, ranskassa ja kiinassa. Tutkimusten mukaan saksan kielen ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Digitale Lernspiele im finnischen DaF-Unterricht : Stellenwert der Bingel-Spielwelt aus der Sicht des Schülers
Järvinen, Eveliina (2020)Digitalisaation myötä digitaalisia oppimispelejä on kehitetty niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tapahtuvan oppimisen tueksi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun saksan kielen oppijat ...