Die Rolle des Goethe-Instituts für den DaF-Unterricht in Finnland
Saksan kielellä on tärkeä asema Suomessa, sillä Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. Toiseen maailmansotaan asti saksan kieli oli ensimmäinen vieras kieli suomen ja ruotsin ohella taloudellisella ja tieteellisellä saralla, kunnes englannin kieli alkoi valloittaa globalisaation ja Euroopan yhdentymisen myötä.
Saksan kieltä Suomessa sekä ympäri maailmaa tukee Goethe-instituutti. Se haluaa herättää kiinnostusta saksan kieleen ja tukea sen opiskelua. Se järjestää erilaisia kulttuurisia tapahtumia ja saksan kielikursseja.
Tässä työssä tutkin sitä, kuinka Goethe-instituutti tukee ja motivoi suomalaisten koululaisten saksan kielen oppi-mista. Tutkielmaa varten lähetettiin kyselylomake saksan kielen opettajalle ja tehtiin haastattelu Goethe-instituutissa saksanopetuksen pedagogisen yhteyshenkilön kanssa.
Vastauksista ilmeni, että Goethe-instituutilla on paljon motivoivia ja hyödyllisiä tapahtumia sekä lainattavaa materiaalia. Saksan kielen lukijoiden määrä peruskoulussa ja lukiossa ei tosin ole kasvanut juurikaan. Englannin kieli on suosituin vieras kieli Suomessa. Goethe-instituutti on maailmanlaajuinen verkosto mutta saksan kieli ei ole kansainvälinen kommunikaation kieli kuten englanti.
Vieraan kielen opiskelijan kannustin on motivaatio, joka on tärkeä osa oppimista. Kielitaito on nykyään tärkeää työelämässä. Saksa on tieteen, kulttuurin ja matkailun kieli. Monille nuorille ihmisille Saksa voi olla portti varmaan tulevaisuuteen.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4198]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
Huupponen, Eeva (2021)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ... -
Funktionen und Typen des Code-Switchings im DaF-Unterricht
Munukka, Päivi (2006) -
Lernen ohne Lehrbuch im DaF-Unterricht : Initiierung eines Pilotprojekts in zwei mittelfinnischen Grundschulen
Bärlund, Pia (German as a Foreign Language, 2012)Das Lernen des Deutschen in der Schule hat nicht nur in ganz Finnland, sondern auch in der Stadt Jyväskylä drastisch abgenommen. Um dieser Tendenz entgegenzuwirken, wurde Anfang 2010 in Jyväskylä ein nationales ...