Mobiiliteknologian käytön ja käyttöönoton ongelmia vieraiden kielten opetuksessa
Mobiililaitteiden opetuskäytön suosio on kasvanut viime vuosina Suomessa, ja useat tutkimukset osoittavatkin mobiililaitteiden opetuskäytöllä olevan useita hyötyjä, etenkin vieraiden kielten opetuksessa. Mobiililaitteiden opetuskäyttöön liittyy myös erilaisia haasteita, mutta niitä on kuitenkin tutkittu tähän mennessä rajatusti. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin, millaisia haasteita suomalaiset vieraiden kielten opettajat kohtasivat mobiililaitteiden opetuskäytössä, ja millaisia ajatuksia luokkahuoneiden ja kouluaikojen ulkopuoliset mobiilioppimisaktiviteetit herättivät opettajissa. Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten perusteella suurimmat haasteet mobiililaitteiden opetuskäytölle ja käyttöönotolle olivat opetuskäyttöön tarkoitettujen mobiililaitteiden vähäinen määrä, opettajien puutteellinen osaaminen ja mobiililaitteiden opetuskäyttöä tukevan lisäkoulutuksen heikko laatu. Teaching via mobile devices is an increasingly popular phenomenon in Finnish schools and many studies suggest that utilizing mobile devices as a part of teaching offers many benefits, especially in foreign language teaching. However, very little research has been done to recognize different kinds of challenges teachers face while utilizing mobile technology as part of their teaching. This study was conducted to find out what kind of challenges Finnish foreign language teachers see in the deployment and utilization of mobile devices in foreign language teach-ing, and to find out if the teachers are interested in utilizing mobile learning activies out-side classrooms and school times. The results of this study indicate that the biggest chal-lenges were a lack of mobile devices meant for teaching, teachers' insufficient know-how and the poor quality of the education meant to give the teachers sufficient skills to utilize mobile devices in their teaching.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Videopelien ja pelillistämisen hyödyt lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa
Mäenpää, Paulus (2019)Kanditaatin tutkielmassa tutkitaan videopelien ja pelillistämisen käytöstä saatavia hyötyjä lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielman tarkoitus on selvittää, onko videopeleistä hyötyä opetuksessa ja mitä ... -
Kohti kielellisen moninaisuuden huomioimista vieraiden kielten opetuksessa
Harju-Autti, Raisa; Lahti, Laura; Luodonpää-Manni, Milla; Roiha, Anssi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)AFinLAn syyssymposiumissa 2023 järjestimme kieltenopetuksen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden kysymyksiin keskittyvän temaattisen työpajan. Työpajan tavoitteena oli tarkastella, miten kieltenopetuksessa pystyttäisiin ... -
Moninaisten oppijoiden tukeminen vieraiden kielten opetuksessa eriyttämisen keinoin
Mäntylä, Katja; Roiha, Anssi; Kajander, Kati (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article discusses differentiation as a means of providing individual support for foreign language learners. In line with inclusive education, all language teachers need to have some knowledge of how to support a wide ... -
Mitä vieraiden kielten opiskelulle on tapahtumassa lukiokoulutuksessa?
Värri, Kyösti (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Muiden opiskelijalle vieraiden kielten kuin englannin ja toisen kotimaisen kielen (ruotsi/suomi) opiskelu on vähentynyt ja kaventunut lukiokoulutuksessa. Tämä on herättänyt huolen kielivarannon kapeutumisesta. Tässä ... -
Vastuullinen vieraiden kielten opetus herättelee oppijan kieli- ja kulttuuritietoisuutta
Luodonpää-Manni, Milla; Hahl, Kaisa; Lahti, Laura; Mäkipää, Toni (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2024)Artikkelissa tarkastelemme kieli- ja kulttuuritietoisuutta osana vastuullista vieraiden kielten opetusta. Yhteiskunnan moninaistuessa opetussuunnitelman perusteet eri kouluasteilla asettavat opettajien tehtäväksi tukea ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.