Promoting usability in software development Scrum projects
Käytettävyyttä pidetään usein itsestäänselvyytenä ohjelmistokehityksessä eikä se saa sen vuoksi aina tarvitsemaansa huomiota. Käytettävyyden hyödyt ovat kehittäjille usein epäselviä, minkä vuoksi sen merkitystä on vaikea ymmärtää. Erityisesti ketterissä Scrum-projekteissa, joissa aikaa on rajoitetusti, käytettä-vyys saatetaan helposti jättää pois koska se ei tunnu tärkeältä.
Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan käytettävyyden huomioon ottamista suunnittelussa, käyttäjien huomioimista, käytettävyyden roolia ohjelmistokehityksen Scrum-projekteissa sekä erilaisia metodeja käytet-tävyyden aseman parantamiseksi. Metodien sopivuuteen eri käyttöympäris-töissä ei oteta kantaa, koska tätä ei ole vielä tutkittu tarpeeksi.
Tämän tutkielman tarkoitus on selittää kuinka käytettävyyden asemaa voidaan parantaa ohjelmistokehityksen Scrum-projekteissa käyttämällä mainit-tuja metodeja. Tutkielman tuloksia voi ottaa käytäntöön ohjelmistokehityspro-jekteissa. Eri metodien sopivuutta erilaisiin käyttötilanteisiin tulisi kuitenkin tutkia lisää.
...
Usability is often taken for granted in software development and it does not always get the attention it deserves. The benefits of usability are often unclear for the developers, which makes it difficult for them to understand its meaning. Especially in agile Scrum projects, where time is short, usability can be seen as something that can be excluded, since it is not seen as important.
This thesis examines the role of usability in software development Scrum projects and the methods which can be used to promote usability’s role. The thesis is a literature review explaining these methods without taking a stand on their suitability on different kinds of use contexts.
The object of this thesis is to give an idea about how usability can be im-proved in the software development Scrum projects by applying different methods. These results can be used in development projects in practice, alt-hough the use contexts should be further researched.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5328]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkeskeisen suunnittelun integrointi ketteriin kehitysmenetelmiin
Jäppinen, Lotta (2020)Käytettävyydestä on tullut tärkeä menestystekijä kilpailevilla ohjelmistomarkkinoilla. Kuitenkaan suosiossa olevat ketterät kehitysmenetelmät eivät huomioi järjestelmiä kehittäessä tarpeeksi niiden käytettävyyden kehittämistä. ... -
Kaivosteollisuuden digitaalisen alustan käytettävyys ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu
Junkkarinen, Elli (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on osoittaa käytettävyystestauksen ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun työskentelytapojen tärkeyttä kaivosteollisuuden kohdeorganisaation ketterälle ohjelmistokehitystiimille ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.