Show simple item record

dc.contributor.advisorPoikkeus, Anna-Maija
dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.authorPollari, Maiju
dc.date.accessioned2015-05-28T14:03:03Z
dc.date.available2015-05-28T14:03:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474577
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46107
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitettiin lasten mediankäyttöä ja sen yhteyttä lukutaitoon. Mediankäyttö jaettiin kahteen osaan, tieto- ja viestintäteknisten välineiden käyttöön sekä eri tekstilajien lukemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin näiden kahden osa-alueen yleisyyttä 6.-luokkalaisten lasten elämässä sekä niiden yhteyttä sujuvaan lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin sukupuolen yhteyttä mediankäyttöön. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttuvaa ja monimuotoista lukutaitoa ja lasten mediankäytön muutoksia. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto on kerätty vuoden 2013 keväällä oppilaiden ollessa 6. luokalla. Tutkimuksen aineiston muodostivat 1769 yleisopetuksen oppilaan kyselyvastaukset sekä samana ajankohtana toteutetut lukutaidon arvioinnit. Analyysit toteutettiin SPSS-ohjelmalla tarkastelemalla muuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysein ja analysoimalla tyttöjen ja poikien välisiä eroja x2-riippumattomuustestillä ja riippumattomien otosten t-testillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 6.-luokkalaiset käyttävät mediavälineistä eniten internetiä ja lukevat runsaasti verkkotekstejä. Lukutaidon testein arvioituun tasoon oli yhteydessä se, missä määrin oppilaat raportoivat lukevansa kaunokirjallisuutta. Tulokset viittaavat siihen, että olisi tärkeää kannustaa lapsia kaunokirjallisuuden ja muun perinteisen kirjallisuuden lukemiseen, kos-ka sen yhteys lukutaitoon on merkittävä. Lisäksi tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tulee ohjata ja opettaa, jotta se tukee ja motivoi lapsia lukutaidon kehit-tymisessä laajan tekstikäsityksen vaatimalla tavalla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (43 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermediankäyttö
dc.subject.otherlukutaito
dc.subject.othermonilukutaito
dc.titleLasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505282091
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2015-05-28T14:03:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record