Lasten mediankäyttö ja sen yhteys lukutaitoon
Tutkimuksessa selvitettiin lasten mediankäyttöä ja sen yhteyttä lukutaitoon. Mediankäyttö jaettiin kahteen osaan, tieto- ja viestintäteknisten välineiden käyttöön sekä eri tekstilajien lukemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin näiden kahden osa-alueen yleisyyttä 6.-luokkalaisten lasten elämässä sekä niiden yhteyttä sujuvaan lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin sukupuolen yhteyttä mediankäyttöön. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkasteltiin muuttuvaa ja monimuotoista lukutaitoa ja lasten mediankäytön muutoksia.
Tutkimus on osa Jyväskylän yliopistossa toteutettavaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineisto on kerätty vuoden 2013 keväällä oppilaiden ollessa 6. luokalla. Tutkimuksen aineiston muodostivat 1769 yleisopetuksen oppilaan kyselyvastaukset sekä samana ajankohtana toteutetut lukutaidon arvioinnit. Analyysit toteutettiin SPSS-ohjelmalla tarkastelemalla muuttujien välisiä yhteyksiä korrelaatioanalyysein ja analysoimalla tyttöjen ja poikien välisiä eroja x2-riippumattomuustestillä ja riippumattomien otosten t-testillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että 6.-luokkalaiset käyttävät mediavälineistä eniten internetiä ja lukevat runsaasti verkkotekstejä. Lukutaidon testein arvioituun tasoon oli yhteydessä se, missä määrin oppilaat raportoivat lukevansa kaunokirjallisuutta. Tulokset viittaavat siihen, että olisi tärkeää kannustaa lapsia kaunokirjallisuuden ja muun perinteisen kirjallisuuden lukemiseen, kos-ka sen yhteys lukutaitoon on merkittävä. Lisäksi tieto- ja viestintäteknologian käyttöä tulee ohjata ja opettaa, jotta se tukee ja motivoi lapsia lukutaidon kehit-tymisessä laajan tekstikäsityksen vaatimalla tavalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kotiympäristön vaikutus dysleksiariskiryhmän lasten lukutaitoon ja motivaatioon kouluiässä
Johnson, Anu (2010)Tutkimuksessa tarkasteltiin kotiympäristön vaikutusta lapsen motivaatioon ja lukutaitoon dysleksian riskiryhmässä lasten ollessa peruskoulun ensimmäisellä ja toisella luokalla. Tutkittavat 107 lasta kuuluivat Jyväskylän ... -
Valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten liikunnan lukutaitoon
Heinonen, Mari; Taavitsainen, Sara (2024)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten lasten kokema valmentajan sosiaalinen tuki oli yhteydessä 4–6-luokkalaisten lasten liikunnan lukutaitoon. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Lasten suoritusstrategioiden ja vanhempien uskomusten yhteydet lasten ongelmakäyttäytymiseen
Pöyhönen, Asta; Pöyry, Laura (2001) -
Lectio praecursoria : Tieto- ja viestintätekniikan yhteys lukutaitoon
Leino, Kaisa (FinRA ry, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.