Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien
näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan
keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä
määritelmää. Tämän tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista
koskeville tutkimuksille. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuinka suomalaiset englannin
opettajat itse määrittelevät luovan opettamisen, millaisia asenteita heillä on luovaa opettamista
kohtaan ja ovatko he omasta mielestään luovia opettajia.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Vastauksia tuli
eri puolilta Suomea yhteensä 28 kappaletta. Päämetodina vastausten analysoinnissa toimi
kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Edellä mainittujen pääteemojen lisäksi vastaajilta kysyttiin miten he
määrittelevät luovan opettajan, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus
vaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen tärkeimmiksi määritteleviksi
piirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista
opettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan
opettamisen vaativan ylimääräistä työtä. Heistä osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan
sellaisia positiivisia vaikutuksia mitkä tekevät siitä ylimääräisen työn arvoisen. Lisäksi 18 prosenttia
vastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylimääräistä työtä. Kiinnostavaa oli myös,
miten moni vastaaja mainitsi työympäristön tärkeänä luovaan opettamiseen vaikuttavana tekijänä.
Tämä aihe olisikin yksi hyvä lähtökohta jatkotutkimukselle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
Pänkäläinen, Reetta (2010)Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. ... -
Everyday creativity : boosting creative resources with Finnish models of education : teachers' handbook
Szabó, Tamás Péter; Fenyvesi, Kristóf; Soundararaj, Gomathy; Kangasvieri, Tea (2019)This Handbook is the result of several conversations and activities that took place during a blended in-service teacher education course “Everyday Creativity – Boosting the internal creative resources of European schools ... -
Assessment conceptions of Finnish pre-service teachers
Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Lehesvuori, Sami; Närhi, Vesa; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Routledge, Taylor & Francis Group, 2022)The aim of this quantitative survey study (N = 287) was to investigate the assessment conceptions of three different pre-service teacher groups (classroom teachers, subject teachers and special needs teachers). Assessment ... -
Assessment conception patterns of Finnish pre-service special needs teachers : the contribution of prior studies and teaching experience
Kyttälä, Minna; Björn, Piia Maria; Rantamäki, Milla; Närhi, Vesa; Aro, Mikko (Routledge, 2022)The main aim of this study was to investigate how Finnish pre-service special needs teachers’ (N = 134) assessment conceptions, prior academic studies in special education and teaching experience together cluster into ... -
The dawn of assessment literacy – exploring the conceptions of Finnish student teachers in foreign languages
Hildén, Raili; Fröjdendahl, Birgitta (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)The paper addresses Finnish student teachers’ conceptions of assessment literacy in foreign languages. Student teachers’ assessment literacy (STAL) is a focal constituent of teacher cognition and can, according to prior ...