I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching
Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin
valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia
opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä
työmäärää, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyviä
käsityksiä ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa
eikä siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta työstään.
Aiemmat luovuutta käsittelevät tutkimukset ovat käsitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin,
jolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen käsittely on jäänyt melko
pintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eivät ole myöskään käsitelleet luovuutta juuri
englanninopettamisen näkökulmasta.
Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden englannin opettajan
opintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia
käsityksiä tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen tärkeydestä englannin oppimiselle,
millaisia tuntemuksia luova opettaminen heissä herättää sekä millaisena he näkevät
opettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin tällä tutkimuksella
selviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia käsityksiä
luovuuden tärkeydestä opettajakoulutuksessa.
Vastausten perusteella voidaan päätellä kyseisten suoravalittujen näkevän luovan
englanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni
kuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdistämisestä omaan työhön sekä opettajakoulutukseen. Koska
tutkimusryhmä koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleistää koskemaan koko
suomalaista opettajakoulutuskontekstia. Tämän tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten
tulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevinä ja suuntaa antavina ohjeina.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ethical issues in the teaching and learning of health topics in schools: the conceptions of teacher trainees
Paakkari, Leena; Välimaa, Raili (Elsevier, 2013)There has been little research on how teacher trainees can be educated to deal with ethical issues, or on trainees' conceptions of these issues. Using written essays, this study aimed to examine health education teacher ... -
Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers
Kontkanen, Anna-Reetta (2015)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei ... -
Teacher Educators’ and Teacher Trainees’ Perspective on Teacher Training for Sustainable Development
Nketsia, William; Opoku, Maxwell Peprah; Saloviita, Timo; Tracey, Danielle (Sciendo, 2020)In accordance with Sustainable Development Goal 4 (SDG 4), countries across the globe are striving to ensure equitable access to inclusive, quality and lifelong educational opportunities for all children, youth and adults ... -
Teacher Trainees' Experiences of the Components of ICT Competencies and Key Factors in ICT Competence Development in Work-Based Vocational Teacher Training in Finland
Vilppola, Jiri; Lämsä, Joni; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (European Educational Research Association, 2022)Context: This research was conducted in the context of Finnish vocational education and training (VET) teacher training. The teacher training was work-based, meaning that each teacher trainee was already working as an ... -
ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities
Viitanen, Sami (2014)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.