University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching

Thumbnail
View/Open
247.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pänkäläinen, Reetta
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
  Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. Yhdelle opettajalle tämä voi tarkoittaa yletöntä ylimääräistä työmäärää, toiselle vaihtelua ja vapautta opettamiseen. Luovaan englanninopettamiseen liittyviä käsityksiä ja tuntemuksia ei ole kuitenkaan tutkittu laajasti varsinkaan suomalaisessa kontekstissa eikä siis voida sanoa, miten ne vaikuttavat englanninopettajan kokemuksiin omasta työstään. Aiemmat luovuutta käsittelevät tutkimukset ovat käsitelleet opettajuuden eri puolia laajemmin, jolloin luovaan opettamiseen ei ole juurikaan keskitytty ja sen käsittely on jäänyt melko pintapuoliseksi. Kyseiset tutkimukset eivät ole myöskään käsitelleet luovuutta juuri englanninopettamisen näkökulmasta. Tämä tutkimus tarkastelee aihetta Jyväskylän yliopiston ensimmäisen vuoden englannin opettajan opintoihin suoravalituille jaetun kyselyn avulla. Vastauksia tutkimalla selvitettiin, millaisia käsityksiä tulevilla englanninopettajilla on luovan opettamisen tärkeydestä englannin oppimiselle, millaisia tuntemuksia luova opettaminen heissä herättää sekä millaisena he näkevät opettajakoulutuksen roolin luovien opetusmenetelmien opettamisessa. Samoin tällä tutkimuksella selviteltiin, onko luoviin opetusmenetelmiin eri tavoin suhtautuvilla vastaavasti erilaisia käsityksiä luovuuden tärkeydestä opettajakoulutuksessa. Vastausten perusteella voidaan päätellä kyseisten suoravalittujen näkevän luovan englanninopettamisen positiivisena ja oppimista parantavana seikkana. Mielipide-eroja ilmeni kuitenkin puhuttaessa luovuuden yhdistämisestä omaan työhön sekä opettajakoulutukseen. Koska tutkimusryhmä koostui 13 suoravalitusta, ei tutkimustuloksia voida yleistää koskemaan koko suomalaista opettajakoulutuskontekstia. Tämän tutkimuksen tulokset palvelevatkin parhaiten tulevien tutkimuksien tarvetta selvittelevinä ja suuntaa antavina ohjeina.    ...
Keywords
teacher training teacher trainees creative EFL teaching
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006112036

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4598]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ethical issues in the teaching and learning of health topics in schools: the conceptions of teacher trainees 

    Paakkari, Leena; Välimaa, Raili (Elsevier, 2013)
    There has been little research on how teacher trainees can be educated to deal with ethical issues, or on trainees' conceptions of these issues. Using written essays, this study aimed to examine health education teacher ...
  • Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers 

    Kontkanen, Anna-Reetta (2015)
    Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei ...
  • Teacher Educators’ and Teacher Trainees’ Perspective on Teacher Training for Sustainable Development 

    Nketsia, William; Opoku, Maxwell Peprah; Saloviita, Timo; Tracey, Danielle (Sciendo, 2020)
    In accordance with Sustainable Development Goal 4 (SDG 4), countries across the globe are striving to ensure equitable access to inclusive, quality and lifelong educational opportunities for all children, youth and adults ...
  • Teacher Trainees' Experiences of the Components of ICT Competencies and Key Factors in ICT Competence Development in Work-Based Vocational Teacher Training in Finland 

    Vilppola, Jiri; Lämsä, Joni; Vähäsantanen, Katja; Hämäläinen, Raija (European Educational Research Association, 2022)
    Context: This research was conducted in the context of Finnish vocational education and training (VET) teacher training. The teacher training was work-based, meaning that each teacher trainee was already working as an ...
  • ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities 

    Viitanen, Sami (2014)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre