dc.contributor.author | Kontkanen, Anna-Reetta | |
dc.date.accessioned | 2015-05-28T12:02:37Z | |
dc.date.available | 2015-05-28T12:02:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46106 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien
näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan
keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä
määritelmää. Tämän tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista
koskeville tutkimuksille. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuinka suomalaiset englannin
opettajat itse määrittelevät luovan opettamisen, millaisia asenteita heillä on luovaa opettamista
kohtaan ja ovatko he omasta mielestään luovia opettajia.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Vastauksia tuli
eri puolilta Suomea yhteensä 28 kappaletta. Päämetodina vastausten analysoinnissa toimi
kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Edellä mainittujen pääteemojen lisäksi vastaajilta kysyttiin miten he
määrittelevät luovan opettajan, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus
vaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen tärkeimmiksi määritteleviksi
piirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista
opettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan
opettamisen vaativan ylimääräistä työtä. Heistä osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan
sellaisia positiivisia vaikutuksia mitkä tekevät siitä ylimääräisen työn arvoisen. Lisäksi 18 prosenttia
vastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylimääräistä työtä. Kiinnostavaa oli myös,
miten moni vastaaja mainitsi työympäristön tärkeänä luovaan opettamiseen vaikuttavana tekijänä.
Tämä aihe olisikin yksi hyvä lähtökohta jatkotutkimukselle. | |
dc.format.extent | 23 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.title | Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505282087 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-05-28T12:02:38Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |