University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Creative teaching - extra work or extra fun? : creativity in the conceptions and customs of Finnish EFL teachers

Thumbnail
View/Open
138.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kontkanen, Anna-Reetta
Date
2015
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella useita luovaan opettamiseen liittyviä tekijöitä opettajien näkökulmasta. Vaikka luova opettaminen on noussut yhdeksi luovuutta ja koulumaailmaa koskevan keskustelun aiheista, ei sitä ole vielä tutkittu paljoa, eikä termille ole yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tämän tutkimuksen tarkoitus olikin toimia pohjana muille luovaa opettamista koskeville tutkimuksille. Tutkimuksen päätavoitteina oli selvittää kuinka suomalaiset englannin opettajat itse määrittelevät luovan opettamisen, millaisia asenteita heillä on luovaa opettamista kohtaan ja ovatko he omasta mielestään luovia opettajia. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka sisälsi yhdeksän avointa kysymystä. Vastauksia tuli eri puolilta Suomea yhteensä 28 kappaletta. Päämetodina vastausten analysoinnissa toimi kvalitatiivinen sisällönanalyysi. Edellä mainittujen pääteemojen lisäksi vastaajilta kysyttiin miten he määrittelevät luovan opettajan, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan luovuuteen, miten kokemus vaikuttaa luovaan opettamiseen ja voiko luovaa opettamista opettaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kokivat luovan opettamisen tärkeimmiksi määritteleviksi piirteiksi monipuolisuuden, vaihtelevuuden ja oppilaskeskeisen opettamisen. Kyselyyn vastanneista opettajista 60 prosenttia koki olevansa luovia opettajia. 71 prosenttia vastanneista sanoi luovan opettamisen vaativan ylimääräistä työtä. Heistä osa kuitenkin ilmaisi luovalla opettamisella olevan sellaisia positiivisia vaikutuksia mitkä tekevät siitä ylimääräisen työn arvoisen. Lisäksi 18 prosenttia vastaajista koki ettei luova opettaminen vaadi lainkaan ylimääräistä työtä. Kiinnostavaa oli myös, miten moni vastaaja mainitsi työympäristön tärkeänä luovaan opettamiseen vaikuttavana tekijänä. Tämä aihe olisikin yksi hyvä lähtökohta jatkotutkimukselle. ...
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201505282087

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • I think there’s a teacher hiding behind that text book : first year teacher trainees conceptions of creative EFL teaching 

    Pänkäläinen, Reetta (2010)
      Luova englanninopettaminen on opettamista, joka ei tukeudu yksinomaan oppikirjoihin ja muihin valmiisiin materiaaleihin. Luova englanninopettaja käyttää kieltä opettaessaan vaihtelevia opetusmenetelmiä ja -materiaaleja. ...
  • Everyday creativity : boosting creative resources with Finnish models of education : teachers' handbook 

    Szabó, Tamás Péter; Fenyvesi, Kristóf; Soundararaj, Gomathy; Kangasvieri, Tea (2019)
    This Handbook is the result of several conversations and activities that took place during a blended in-service teacher education course “Everyday Creativity – Boosting the internal creative resources of European schools ...
  • Towards project-based science learning : a Finnish class teacher’s conceptions and implementation 

    Reddy, Shruthi Venkatesh (2020)
    Previous implementation research on Project-based science learning (PBSL) has mostly focussed on teachers that were provided with training or in-practice support for the implementation of PBSL. Although teacher-initiated ...
  • The dawn of assessment literacy – exploring the conceptions of Finnish student teachers in foreign languages 

    Hildén, Raili; Fröjdendahl, Birgitta (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2018)
    The paper addresses Finnish student teachers’ conceptions of assessment literacy in foreign languages. Student teachers’ assessment literacy (STAL) is a focal constituent of teacher cognition and can, according to prior ...
  • Finnish ECEC teachers´ and leaders’ conceptions of educational neuroscience 

    Khidr, Alaa (2022)
    Somewhere between education and neuroscience lies the interdisciplinary field of educational neuroscience (EN). Since its emergence, a debate has been ongoing about its ability to transform educational practices by science. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre