dc.contributor.author | Harju, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-05-27T20:39:49Z | |
dc.date.available | 2015-05-27T20:39:49Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46096 | |
dc.description.abstract | Ylioppilastutkinto tulee sähköistymään vuoteen 2019 mennessä ensimmäisinä aineinaan osallistujamääriltään
pienet aineet saksa, maantiede ja filosofia; englanti suurilla osallistujamäärillään
on vasta viimeisten aineiden joukossa. Muutokset kielten digikokeissa ovat rakenteellisia, mutta
innovatiivisuutta on pyritty tuomaan digiajan keinoin monipuolisemmin materiaalein ja siten
myös lisäämään kokeen autenttisuutta.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia mielipiteitä ja asenteita digitaalisen ja toisen
asteen koulutuksen asiantuntijalla sekä abiturienteilla on uudistuvaa englannin ylioppilaskoetta
kohtaan. Tutkimuksen aineisto koostuu asiantuntijan haastattelusta sekä abiturienteille teetetystä
kyselystä. Nämä metodit tukevat toisiaan, sillä ne tuovat tutkielmaan kahdenlaista näkökulmaa,
ammattilaisen sekä oppilaiden perspektiivin.
Tulokset osoittivat, että suurin osa tämän tutkimuksen abiturienteista ei haluaisi tehdä sähköistä
englannin ylioppilaskoetta. Syyt tähän ja yleiseen epäluuloisuuteen sähköistä koetta kohtaan
johtuivat suurimmaksi osaksi tottumattomuudesta tehdä digitaalista koetta. Asiantuntijan näkö-
kulmasta katsottuna digitalisoituminen on osa kansainvälistä suuntausta yhteiskunnallisella tasolla
ja näin ollen tietyllä tapaa väistämätöntä pitkällä aikavälillä.
Vaikka tuloksia ei voi yleistää pienen otannan vuoksi, ne voivat kuitenkin antaa viitteitä siihen,
mihin kannattaisi kiinnittää huomiota englannin ja ylipäätään kielten ylioppilaskokeen kehitystyössä.
Tutkimusta voisi tehdä myös eri aineiden välillä sekä myöhemmin tutkia itse sähköistä
englannin ylioppilaskoetta. | |
dc.format.extent | 29 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | "I trust the old way" : opinions and attitudes towards digitalizing the matriculation examination of English | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505272075 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-05-27T20:39:50Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |