Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMartin, Maisa
dc.contributor.authorLuostarinen, Aki
dc.date.accessioned2015-05-27T10:40:03Z
dc.date.available2015-05-27T10:40:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1474436
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46087
dc.description.abstractTätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan välinen vuoro- vaikutus on osittain erilaista ja osittain samanlaista kuin kasvokkaisopetuksessa. Tieto- ja viestintäteknologiset so- vellukset mahdollistavat sekä viivästetyn että reaaliaikaisen ohjauksen ja palautteenannon, joita voidaan toteuttaa kirjoittamalla tai puhumalla, keskustelemalla tai kommentoimalla. Työn teoreettinen viitekehys painottuu sosiokulttuuriseen ja ekologiseen teoriaan sekä funktionaaliseen käsitykseen kielen oppimisesta. Näitä taustoittaa kognitiivisen konstruktivismin teoria, dialoginen käsitys kielestä sekä oppijaan liittyvät tekijät, kuten identiteetti ja persoonallisuus, oppimisen affektiivinen puoli ja oppimismotivaatio. Teoria- tausta pyrkii kartoittamaan sitä laajahkolle alueelle siroavaa ymmärryksen valokeilaa, jonka valossa opettaja ohjaa oppimista ja antaa palautetta tuotetulla S23-kurssilla. Teoreettisen taustan tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, ettei oppimista ja kieltä voi tarkastella vain yhdestä näkökulmasta käsin: kumpikaan ei ole yksinään yksilön omi- naisuus tai puhtaasti jotain, mikä syntyy sosiaalisessa toiminnassa. Kielenopettaja ja myös oppija tarvitsee ymmär- rystä sekä yksilön sisäisestä toiminnasta että sen suhteesta ympäristöön. Lisäksi palautteenanto ja ohjaus vaikutta- vat siihen, millaisia emootioita oppimiseen liittyy tai liitetään, miten oppimismotivaatio rakentuu ja miten kielen oppiminen hyödyntää ja edelleen muokkaa oppijan identiteettiä. Työssä pyritään myös kartoittamaan jo tehtyä palautteenannon tutkimusta, jonka valossa halutaan tarjota opettajalle myös joitain konkreettisia välineitä omaan palautteenantoon. Työssä ei kuvata pidetyn kurssin annettua ja saatua palautetta, vaan luoda teoreettisen tiedon pohjalta kuva siitä, kuinka palautetta kurssilla voisi antaa. Tässä työssä otamme kantaa teoriatiedon pohjalta: Kuka palautetta antaa ja millaista palaute on? Miten palaute voi ohjata oppi- jaa aktiiviseen tiedonrakenteluun itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa? Miten luoda merkitysneuvottelua ja dialo- gia verkkovälitteisessä oppimisessa?fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othersuomen kieli
dc.subject.othersuomi toisena kielenä
dc.subject.otherverkko-oppimateriaali
dc.subject.otherverkko-oppiminen
dc.subject.otherpalautteenanto
dc.titleOppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505272063
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2015-05-27T10:40:04Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysoverkko-oppimateriaali
dc.subject.ysoverkko-oppiminen
dc.subject.ysopalaute
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot