Vastikeperusteisten joukkorahoitusprojektien rahoittamisen motivaatio
Tämän pro gradu –tutkielman tavoitteena oli selvittää, mikä motivoi ihmisiä osallistumaan erilaisten joukkorahoitusprojektien rahoittamiseen vastikeperusteisessa joukkorahoituspalvelussa. Tutkielmassa pyrittiin tutkimaan joukkorahoitusprojektien rahoittamiseen osallistuvien ihmisten motivaatiota, ja yritettiin hahmottaa palvelun käyttäjäyhteisön eli joukon roolia rahoittamiseen motivoitumisessa. Tutkielman empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla suomalaisen joukkorahoituspalvelun Mesenaatti.me:n kautta joukkorahoitusprojekteja rahoittaneita yksilöitä teemahaastattelujen muodossa. Teemahaastatteluissa käytetyt teema-alueet muodostettiin tutkielman ensimmäisessä osassa tehdyn kirjallisuuskatsauksen pohjalta. Tutkimuksessa selvisi, että ihmiset motivoituvat vastikeperusteisten joukkorahoitusprojektien rahoittamiseen sisäisen ja ulkoisen motivaation yhteisvaikutuksesta. Tärkeimmät motivaation lähteet löytyvät nautintopohjaisen ja sosiaalisen motivaation osa-alueilta. Tärkeimmiksi yksittäisiksi tekijöiksi rahoittajien kokemassa motivaatiossa nousi omien arvojen ja kiinnostuksen kohteiden yhteneväisyys joukkorahoituksen suhteen. Lisäksi rahoittajan on koettava rahoitettava projekti jollain tavalla merkitykselliseksi. Haastatteluissa nousi lisäksi esille, että joukkorahoitus koetaan vaihtoehdoksi perinteisille jäykiksi koetuille apurahajärjestelmille taide- ja kulttuurialalla. Tarjotulla vastikkeella ei sen sijaan ole ratkaisevan suurta merkitystä rahoituspäätöstä tehdessä. Myös joukon rooli on tutkielman tulosten perusteella oletettua pienempi.
...
The purpose of this thesis was to examine what motivates people to participate in crowdfunding projects in reward-based crowdfunding services. The aim was to study the motives for funding crowdfunding projects and to examine the role of the crowd for motivation. The empirical part of the thesis was conducted as a qualitative case study in a Finnish reward-based crowdfunding platform Mesenaatti.me by interviewing the funders. The interviews were designed to analyze specific themes composed from the results of the literary review. According to this thesis people are motivated to participate in funding reward-based crowdfunding projects because of the joint effect of both intrinsic and extrinsic motivations. The most important categories of motivation are enjoyment based motivation and social motivation. The importance of shared values and interests between the funder and the crowdfunding project is crucial for the motivation. Funders need to feel that the crowdfunding project they are about to fund is a significant initiative. Crowdsourcing is also seen as an option to traditional and inflexible sources of financial aid in culture and arts. Based on the material collected during the interviews it also became apparent that the reward has no decisive effect on motivating the funders in reward-based crowdfunding projects. Also the crowd had less important part in motivation than anticipated after the literary review.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Crowdfunding in the banking industry : adjusting to a digital era
Setälä, Kalle (2017)In the aftermath of the global financial crisis, the funding ability of banks has declined resulting in a financial void for riskier enterprises, such as startups and early-stage companies. New financial service providers ... -
Tough crowd : consumer acceptance of equity crowdfunding platforms
Savolainen, Mikko (2016)Tämän päivän jakamistalouden kehityspyörteiden keskellä elävät kuluttajat näkevät jatkuvasti uusia liiketoimintamalleja ja teknologisia innovaatioita, joihin heidän täytyy sopeutua. Yksi tällainen malli ja innovaatio on ... -
ICO Crowdfunding : Incentives, Pricing Strategy, Token Strategy and Crowd Involvement
Laatikainen, Gabriella; Semenov, Alexander; Zhang, Yixin; Abrahamsson, Pekka (Springer International Publishing, 2020)Blockchain technologies provide means to develop services that are secure, transparent and efficient by nature. Unsurprisingly, the emerging business opportunities has gained a lot of interest that is realized in form of ... -
Success factors of game industry crowdfunding campaigns
Lax, Antti (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat pelialan joukkorahoituskampanjoiden menestystekijöitä. Aiempaan joukkorahoitukseen sekä pelialaan keskittyneiden tutkimusten perusteella luotiin teoreettinen malli ... -
Success factors for music-based crowdfunding in the Finnish context
Chinakaeva, Giulnara (2019)This thesis paper builds on the knowledge that vast majority of crowdfunding campaigns fail to reach their fundraising goals. Hence, current research intends to determine a variety of factors influencing the success of ...