Katsaus lisätyn todellisuuden pelien tutkimukseen
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämä kandidaatin tutkielma luo katsauksen lisätyn todellisuuden pelien tutkimukseen ja sen nykytilaan. Tutkielmassa käydään läpi lisätyn todellisuuden artikkelit peleihin liittyen ja selvitetään, mitä on tutkittu, ja mitä havaintoja tutkijat ovat tehneet tutkimuksiin liittyen. Selvitys tapahtuu muodostamalla lisätyn todellisuuden pelejä käsittelevien tutkimusten perusteella kategoriat tutkitun aiheen mukaan. Kategorioiden muodostamisen jälkeen raportoidaan tutkijoiden tekemät havainnot. Lopuksi tutkimusten tekotapaa ja laatua arvioidaan, sekä tehdään pohdintoja siitä, mitä osa-alueita on tutkittu vähemmän tai mitkä alueet ovat kokonaan tutkimattomia. Myös kirjallisuuskatsauksen itsensä kattavuus on pohdiskelun kohteena, käsitellen lähteiden hankintaa prosessina sekä siihen vaikuttaneita tekijöitä. Lopuksi käsitellään myös sitä, miten lukija voisi parhaiten hyödyntää tätä tutkielmaa. This is review of the literature concerning augmented reality games. The purpose of this review is to find out what has been researched so far, and also if there are any topics that would have more room for further research. This document presents the categories of augmented reality game research. The categorizing of articles is done by assigning each research article into one of the categories by its main subject. The goal is to find out how the articles divide be- tween categories and what results each category presents. At the end of this document, the extent of results is also evaluated. This includes the process of acquiring research articles as well as considering other factors that may have been influencing the outcome. Furthermore, there are also recommendations for the reader how to benefit reading this document.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lisätyn todellisuuden pelien vaikutus fyysiseen aktiivisuuteen
Paananen, Viljami (2018)Tutkielma käsittelee lisättyä todellisuutta, fyysistä aktiivisuutta ja lisätyn todellisuuden pelien vaikutusta fyysiseen aktiivisuuteen. Lisättyä todellisuutta voidaan pitää vielä tuoreena teknologisena ilmiönä varsinkin ... -
Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen kuluttajaverkkokaupassa
Tinnilä, Toni (2020)Vähittäiskauppa on siirtynyt verkkoon jo usean vuoden ajan. Vuoteen 2024 mennessä 60 % kaikista vähittäiskaupan asiakkaista ennustetaan tekevän ostoksia verkossa. Samalla yritykset etsivät uusia tapoja palvella asiakkaitaan. ... -
Robottien, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden vaikuttavuus ja merkityksellisyys lääkinnällisessä kuntoutuksessa : järjestelmälliset kirjallisuuskatsaukset
Ilves, Outi; Korpi, Hilkka; Honkanen, Sari; Aartolahti, Eeva (Kansaneläkelaitos, 2022)Tutkimuksessa selvitettiin robottien, virtuaalitodellisuuden tai lisätyn todellisuuden avulla toteutetun lääkinnällisen kuntoutuksen vaikuttavuutta ja merkityksellisyyttä kuuden järjestelmällisen kirjallisuuskatsauksen, ... -
Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen ja käyttöönotto teollisuudessa
Koskinen, Juho (2022)Lisätty todellisuus (”AR”) on teknologia, jossa reaaliaikaista reaalimaailman aistimista täydennetään virtuaalisilla, paikkasidonnaisilla elementeillä. Teollisuudessa AR:ää voi esiintyä esimerkiksi siten, että AR-laite ... -
Lisätyn todellisuuden emotionaalinen käyttäjäkokemus kuluttajaelektroniikan verkkokaupassa
Jussila, Jenni (2023)Lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten (engl. mobile augmented reality, MAR) käyttö verkkokaupoissa markkinoinnin tukena ja asiakaskokemuksien rikastamisen välineenä on lisääntynyt nopeasti. Tästä huolimatta MAR-sovellusten ...